Ana içeriğe atla

Dengeli Karne Nedir?

Dengeli karne terimi, bir işletmenin çeşitli işlevlerini ve ortaya çıkan sonuçları belirlemek, iyileştirmek ve kontrol etmek için kullanılan bir performans metriğidir. Dengeli karne, işletmelerin karşı karşıya kaldığı stratejik uygulamalardaki başarısızlık ve geleneksel performans sistemlerinin yetersiz kalması sorununa çözüm önerileri getirerek işletmelerin hedeflerine ulaşmalarına katkı sağlar. Kuruluşları ölçmek ve geri bildirim sağlamak için kullanılan dengeli puan kartları, Amerika Birleşik Devletleri, Birleşik Krallık, Japonya ve Avrupa’daki şirketler arasında yaygın olarak kullanılır.

Dengeli karne (Balanced Score Card, BSC) kavramı ilk olarak 1992 yılında, önceki metrik performans ölçümlerini alan ve bunları finansal olmayan bilgileri içerecek şekilde uyarlayan David Norton ve Robert Kaplan tarafından tanıtılmıştır. Dengeli puan kartı başlangıçta kar amacı güden şirketler için geliştirildi ancak daha sonra kar amacı gütmeyen ve devlet kurumları tarafından kullanılmak üzere geliştirildi. Dengeli karne, bir işletmenin dört ana yönünü ölçer: Öğrenme ve büyüme, iş süreçleri, müşteriler ve finans. Dengeli karne, şirketlerin bilgileri tek bir raporda toplamasına, finansal performansın yanı sıra hizmet ve kaliteye yönelik bilgiler sağlamasına ve verimliliğin artırılmasına yardımcı olur.

Dengeli karne, bir işletmenin hedefler, ölçümler, girişimler gibi önemli bilgileri toplamak için kullanılır. Şirketler, iş performansını engelleyen faktörleri kolayca belirleyebilir ve gelecekteki puan kartları tarafından izlenen stratejik değişiklikleri görebilir. Dengeli karne, şirket hedeflerini belirlerken bir bütün olarak firma hakkında bilgi sağlayabilir. Bir şirket stratejik girişimler ve stratejik hedefler geliştirmek için dengeli karne kullanabilir. Bu, finansal ve operasyonel verimliliği artırmak ve böylece şirketin kar hanesini iyileştirmek için şirketin farklı alanlarına görevler ve projeler atayarak yapılabilir.

Dengeli Karne (BSC) Performans Ölçütleri

     Hissedarlara nasıl bakıyoruz? (Finansal perspektif)

     Müşteri bizi nasıl görüyor? (Müşteri perspektifi)

     Hangi konuda üstün olmalıyız? (İç süreçler perspektifi)

     Gelişmeye ve değer yaratmaya devam edebilir miyiz? (İnovasyon ve öğrenme perspektifi)

Dengeli karne, üst düzey yöneticilere dört farklı bakış açısıyla bilgi verirken, kullanılan ölçüm sayısını sınırlandırarak aşırı bilgi yüklemesini en aza indirir.

Dengeli Karne (BSC) Faydaları

Dengeli karne kullanmanın birçok faydası vardır. Dengeli karne, işletmenin birden çok araçla uğraşmak zorunda kalmak yerine bilgileri ve verileri tek bir raporda bir araya toplamasına olanak tanır. Bu yönetimin prosedürleri ve operasyonları iyileştirmek için incelemeleri yürütmesi gerektiğinde zamandan, paradan ve kaynaklardan tasarruf etmesini sağlar. Karneler, yönetime şirketin mali geçmişine ek olarak firmaların hizmet ve kalitesi hakkında değerli bilgiler sağlar. Yöneticiler, tüm bu faktörleri değerlendirerek çalışanları ve diğer paydaşları eğitebilir ve onlara rehberlik ve destek sağlayabilir. Bu, gelecekteki hedeflerine ulaşmak için hedeflerini ve önceliklerini iletmelerini sağlar. Dengeli karnenin bir diğer önemli faydası, şirketlerin organizasyon süreçlerindeki verimsizlikleri azaltmalarına yardımcı olmasıdır.

Dengeli karne, birçok şirketin olmaya çalıştığı organizasyon türüne çok uygundur. Dengeli karne merkeze kontrolü değil, stratejiyi ve vizyonu koyar. Üst düzey yöneticiler, nihai sonucun ne olması gerektiğini biliyor olabilir, ancak çalışanların faaliyet gösterdiği koşulların sürekli değişmesi nedeniyle çalışanlara bu sonuca nasıl ulaşacağını tam olarak söyleyemezler. Dengeli karne, finansal, müşteri, dahili süreç ve inovasyon ile kurumsal öğrenme perspektiflerini birleştirerek, yöneticilerin en azından dolaylı olarak birçok karşılıklı ilişkiyi anlamalarına yardımcı olur. Bu anlayış, yöneticilerin işlevsel engellerle ilgili geleneksel kavramları aşmasına yardımcı olabilir ve nihayetinde gelişmiş karar verme ve problem çözmeye yol açabilir. Dengeli karne, şirketlerin geriye bakmak yerine ileriye bakmalarını ve ilerlemelerini sağlar.

Konu ilginizi çekiyor ve daha fazla bilgi almak istiyorsanız sizi Stratejik İşler Okulu seminerlerimize davet etmek isteriz.

Görüşmek üzere. İyi çalışmalar.

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

İnovatif Düşünme Nedir?

İnovatif düşünmenin tanımı, sorunlara yeni fikirler ve yeni yaklaşımlar bulma yeteneğidir. Yaratıcı ve esnek olmakla ilgilidir. İnovatif yani yenilikçi düşünce, statükoyu değiştiren veya ona meydan okuyan sonuçlar içerir. İşyerinde bu, hem çalışanlar hem de müşteriler için daha iyi iş uygulamaları üretmek üzere düşünmenin yollarını aramak anlamına gelir. Teknoloji hızla ilerlerken, başarılı, hatta uzun bir kariyere sahip olmak istiyorsanız esnek olma ve değişime uyum sağlama beceriniz çok önemlidir. İnovatif düşünmeyi bazen yeni ürünler bulmak ile eş anlamlı duyabilirsiniz, ancak bu onun yalnızca bir yönüdür. İnovatif düşünme gerçekte yaratıcı problem çözmedir ve işyerinde rolünüz ne olursa olsun işte işinizde geliştirip kullanabileceğiniz bir beceridir. Aynı eski şeyleri aynı eski yöntemlerle yaparak geçinmeye çalışan bireyler ve kuruluşlar, kendilerini hızla geride bulurlar. Piyasaya liderlik etmek bir yana, rekabetçi kalabilmek için kuruluşlar işyerinde yenilikçi düşünceyi teşvik et...

Başarılı Hedef Belirlemenin Önemi

Hedefler, başarılı bir iş yürütmenin önemli bir parçasıdır. Size net bir odaklanma sağlayabilir, çalışanları motive edebilir ve işletmenizin üzerinde çalışacağı hedefler belirleyebilirler. Hedef belirleme, işletmenizin başarılı olup olmadığını görmek için size bir dizi kriter de sağlayabilir.  Net ve iyi tanımlanmış hedeflere sahip olmak, işinizin yönünü kontrol etmenize ve daha büyük iş hedeflerinize ulaşma şansınızı artırmanıza yardımcı olabilir. İster kısa ister uzun vadeli olsun, şirketin neyi başarmaya çalıştığının net bir şekilde anlaşılmasını sağlarlar. İlgili uzun vadeli hedeflere ulaşmak için kısa vadeli hedefler belirlemek, çoğu işletme için başarının anahtarıdır.  Kısa vadeli hedefleri büyük hedeflere giden "yol üzerindeki duraklar" olarak düşünmek, büyük resmi gözden kaçırmadan süreçleri bölümlere ayırabilir. Hedeflere sahip olmak, günlük görevlere daha fazla anlam verir ve şirket kararlarının arkasındaki mantığı netleştirir. Hedefler güçlüdür; dikkati istenen son...