Ana içeriğe atla

İnovatif Düşünme Nedir?

İnovatif düşünmenin tanımı, sorunlara yeni fikirler ve yeni yaklaşımlar bulma yeteneğidir. Yaratıcı ve esnek olmakla ilgilidir. İnovatif yani yenilikçi düşünce, statükoyu değiştiren veya ona meydan okuyan sonuçlar içerir. İşyerinde bu, hem çalışanlar hem de müşteriler için daha iyi iş uygulamaları üretmek üzere düşünmenin yollarını aramak anlamına gelir.

Teknoloji hızla ilerlerken, başarılı, hatta uzun bir kariyere sahip olmak istiyorsanız esnek olma ve değişime uyum sağlama beceriniz çok önemlidir. İnovatif düşünmeyi bazen yeni ürünler bulmak ile eş anlamlı duyabilirsiniz, ancak bu onun yalnızca bir yönüdür. İnovatif düşünme gerçekte yaratıcı problem çözmedir ve işyerinde rolünüz ne olursa olsun işte işinizde geliştirip kullanabileceğiniz bir beceridir.


Aynı eski şeyleri aynı eski yöntemlerle yaparak geçinmeye çalışan bireyler ve kuruluşlar, kendilerini hızla geride bulurlar. Piyasaya liderlik etmek bir yana, rekabetçi kalabilmek için kuruluşlar işyerinde yenilikçi düşünceyi teşvik etmeli ve bireyler yeni fikirlere, süreçlere ve fırsatlara açık olmalıdır.


Yenilikçi Düşünme Becerileri Örnekleri


Yenilikçilerin sahip olduğu ve yeni fikirlere katkıda bulunmalarına yardımcı olan özelliklerlerden bahsedecek olursak:


1-Yenilikçi olma

Yenilikçi olmak genellikle sanatsal yeteneklerle ilişkilendirilir, ancak yenilikçi olmak bir zihniyet ya da dünyaya farklı şekilde bakmanın bir yolu olabilir. Yenilikçi bireyler, beyin fırtınası gibi birçok yöntemle fikir üretirler. Ayrıca yeni fikirleri uygulamaya koymak için yöntemler uygularlar.


2-Eleştirel Düşünme

Yenilikçiler, bir durumu analiz etmek ve bir çözüme ulaşmak için tümevarım ve tümdengelim akıl yürütmeyi kullanırlar. Yenilik yapmak için bu düşünürler bilgiyi sentezler ve bilgiyi yorumlayıp sonuçlar çıkarmak için bağlantı kurarlar. Eleştirel düşünme aynı zamanda fikirleri değerlendirmek ve süreç boyunca yansıtmak anlamına gelir. Yenilikçiler, bir parçanın diğerini veya bütünü nasıl etkilediğini düşünerek soruna bakarlar.


3-Merak Etme

Yenilikçiler çevrelerindeki dünya hakkında pek çok soru sorarlar. Sürecin iyileştirilebileceğini düşünüyorlarsa, bir şeyi yapmanın geleneksel yöntemlerini de sorgularlar.


4-Problem Çözme

Yenilikçi düşünceyi uygulayanlar, sorunları çözmenin yollarını da ararlar. Bir problemi çözmenin alternatif yollarını ararlar, genellikle başarısızlıktan ders alırlar ve risk almaktan korkmazlar. Yenilikçiler bir süreci değiştirebilir veya bir projenin yarısında pes etmek yerine başka bir çözüm bulabilirler.


5-Özgün Olma 

Yenilikçi düşünürler fikirlerini ifade etmenin yeni yollarını bulurlar. Başkalarıyla paylaşmak için benzersiz fikirler tasarlayarak, yenilikçi yönleriyle statükoyu değiştirirler. 


6-İletişim Kurma

İnovatif düşünenler fikirlerini etkili bir şekilde paylaşabilirler. İletişim kurabilir ve kendi yaratıcı düşüncelerini detaylandırabilirler. Yenilikçiler ayrıca diğerlerinde yeniliği motive edebilir ve teşvik edebilir.


İnovatif Düşünme Becerileri Nasıl Geliştirilebilir?

Herkes yenilikçi olma potansiyeline sahiptir. İşte inovatif düşünme becerilerinizi geliştirmenin bazı yolları:

     - İş yerinde ve özel yaşamınızda yaratıcı olmak için fırsatlar arayın.

     - Bir zorlukla karşılaştığınızda bir çözüm listesi yapın.

     - Kendinize başarısız olma fırsatı verin ve hatalarınızdan ders almayı öğrenin.

     - Başarısız girişimleri bir fikri test etmenin ve bir sonraki çözüme geçmenin bir yolu olarak    düşünün.

     - Farklı bakış açısıyla yaratıcı çözümler bulmaya çalışın.

     - Mesleki ve kişisel gelişim yoluyla bilginizi arttırın.

     - Becerilerinizi öğrenmek ve geliştirmek için fırsatlar bulun.

     - Yenilikçi problem çözme yöntemlerini keşfedin ve kendi yenilikçi düşüncenize ilham vermeye yardımcı olacak fikirleri üretmeyi öğrenin.

     - Karmaşık bilgiyi basit ve faydalı hale dönüştürün. 

     - Bilgi karmaşasından anlamlı yeni fikirler çıkarın.


İnovatif düşünen çalışanlara, verimliliği arttırdıkları ve müşterilere yeni teklifler getiren girişimleri aktif olarak takip ettikleri için değer verilir. Bu çalışanlar genellikle çalışma ortamlarını canlandırırlar.

İş yerinde inovatif düşünmeyi göstermenin bazı yolları şunlardır:

  • İlk çözüm sunan siz olun. Düzeltilmesi gereken bir sorun veya geliştirilebilecek bir süreç fark ederseniz konuşun. Durumu nasıl iyileştireceğinizle ilgili fikirlerinizi bir ekip lideri veya yöneticisi ile saygıyla paylaşın.

  • Yeni fikirlerinizi yazdığınız bir fikir listesi veya günlük tutun. Önemli fikirleri hatırlamanız veya paylaşmanız gerektiğinde bu notlara bakın.

  • Şirketinizi daha iyi yönde etkilemek için kendi konumunuz dahilinde yeni süreçler veya çözümler oluşturarak yenilikçi fikirler uygulayın.

  • Yenilikçi fikirlerinizi yöneticinizle resmi bir toplantınız olduğunda paylaşmak için bir şans isteyin. İş arkadaşlarınızla yenilikçi fikirler üzerinde beyin fırtınası yapın ve ortak bir hedefe ulaşmak için bir plan yapın.


Başarılı bir inovasyon kültürünün ana bileşenleri, kendini yansıtmaya güçlü bir bağlılık, güvenli bir ortamda açık iletişim ve değişime istekliliktir.

Konu ilginizi çekiyor ve daha fazla bilgi almak istiyorsanız sizi Stratejik İşler Okulu seminerlerimize davet etmek isteriz.

Görüşmek üzere. İyi çalışmalar.


Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

CEO Gibi Stratejik Düşünmek

Strateji Süreci pek çok uluslararası ve ulusal firmada en alttan en üst kademeye kadar mümkün olduğunca çok çalışanın dahil edildiği bir yönetim aracı olarak başarı ile uygulanmakta, sürekli kendini güncellemekte ve uygulayanlara rekabetçi üstünlük sağlamaktadır. Son dönemde, buna yönelik artan bir trend izlenmektedir. Ülkemizde, 2023 hedeflerinden söz edebiliyoruz, sektörler ve kurumlar da bu hedefler doğrultusunda şekil alıyor ve yollarını belirliyorlar. Bu durum stratejik düşünebilmeyi ve değişimi beraberinde getiriyor ve gerekli kılıyor. Böylelikle strateji kavramının önemi gün geçtikçe artıyor. Nihayetinde gelişmelerin vazgeçilmez kıldığı rekabetçilikte üstün gelebilmenin yolu iyi bir stratejik plandan geçiyor. Ancak, resim herkes için aynı değil. Son dönemlerde pek çok girişimci ile konumlandırmaları ve farklılaşmaları, daha doğrusu bütünde iş modelleri üzerine çalışmalar gerçekleştirdik. Şaşırtıcı olan günümüzde pek çok girişimcinin, işin CEO’su olan kişilerin kendilerini farklı

SWOT / TOWS Analizi Nedir?

SWOT Analizi, Prof. George Albert Smith Jr. ve Prof. C. Roland Christiensen tarafından 1950’li yıllarda geliştirilen, bir işletmenin veya markanın pazarda veya rakiplerine karşı Güçlü (Strengths) ve Zayıf (Weaknesses) yönlerini belirlemekte, iç ve dış çevreden kaynaklanan Fırsat (Opportunities) ve Tehditleri (Threats) tespit etmek için kullanılan stratejik bir tekniktir. Aynı zamanda SWOT Analizi günümüzde sadece işletmeler için değil, bireyler için de çok sık kullanılan ve oldukça yararlı bir analiz tekniğidir. SWOT analizi, bir işletmenin içindeki güçlü ve zayıf yönlerin yanı sıra dış ortamda bulunan ve iş kararlarını etkileyebilecek fırsatlar ve tehditlere genel bir bakıştır. SWOT analizi sayesinde işletme, hedeflerine ulaşmak için elverişli ve elverişsiz olan iç ve dış faktörlerin belirlenmesine imkan bulmaktadır. Böylelikler, karşılaşılabilecek temel zorlukları tahmin etmeye ve bunlar etrafında karar vermesi kolaylaşır. Öncelikle bu konu ile ilişkin temel kategorileri sizler

Kıyaslama (Benchmarking) Nedir?

Şirketlerin rekabet piyasasında performansını ve verimliliğini arttırmak için benzer iş yapan veya benzer iş süreçleri olan başarılı performansa sahip diğer şirketlerin, iş yapma tekniklerini incelemesi ve kendi teknikleriyle kıyaslayarak bu kıyaslama sonucunda elde ettiği bilgileri kendi şirketinde uygulamasına kıyaslama (benchmarking) denir. Kıyaslama (Benchmarking), şirketin bir alanda en iyisi olmak için hizmetlerini, uygulamalarını ve ürünlerini rakiplere veya alanının önde gelenleriyle birlikte değerlendirerek, şirketin kendini geliştirebileceği bir süreçtir. Bu süreç ile şirketler, iyileştirmeye açık alanlarını belirler ve iyileşme çalışmaları başlatırlar. Bu kıyaslamayı yapmada ki temel amaç şirketin üretimini ve karını artırmaktır. Kıyaslama (Benchmarking) uygulamasının temel amaçlarını şu şekilde sıralayabiliriz:       ●      İşletmenin amaç ve hedeflerinin belirlenmesine yardımcı olmak, ●      Belirlenen hedef ve amaçlara ulaşmak için en iyi yolu bulmak, ●      Şir