Ana içeriğe atla

CEO Gibi Stratejik Düşünmek

Strateji Süreci pek çok uluslararası ve ulusal firmada en alttan en üst kademeye kadar mümkün olduğunca çok çalışanın dahil edildiği bir yönetim aracı olarak başarı ile uygulanmakta, sürekli kendini güncellemekte ve uygulayanlara rekabetçi üstünlük sağlamaktadır. Son dönemde, buna yönelik artan bir trend izlenmektedir.

Ülkemizde, 2023 hedeflerinden söz edebiliyoruz, sektörler ve kurumlar da bu hedefler doğrultusunda şekil alıyor ve yollarını belirliyorlar. Bu durum stratejik düşünebilmeyi ve değişimi beraberinde getiriyor ve gerekli kılıyor. Böylelikle strateji kavramının önemi gün geçtikçe artıyor. Nihayetinde gelişmelerin vazgeçilmez kıldığı rekabetçilikte üstün gelebilmenin yolu iyi bir stratejik plandan geçiyor. Ancak, resim herkes için aynı değil.

Son dönemlerde pek çok girişimci ile konumlandırmaları ve farklılaşmaları, daha doğrusu bütünde iş modelleri üzerine çalışmalar gerçekleştirdik. Şaşırtıcı olan günümüzde pek çok girişimcinin, işin CEO’su olan kişilerin kendilerini farklılaştıracak yol olan stratejileri konusunda derin düşünmemeleri. Bu çerçevede, stratejik düşünmeye başlamak için bir adım oluşturması için birkaç ipucu paylaşmak istiyorum. Eflatun’un dediği gibi “İşin en önemli parçası başlamaktır.”

Stratejik Düşünme Nedir?

Bu düşünce biçimi, düzenli bir şekilde sizlerin şirketin kurucusu veya ekip üyeleri olarak, işi gözden geçirmenizi, sektör ve pazarı incelemenizi ve derinlemesine bir hakimiyet oluşturmanızı gerektirir. Hedef bu derinlik ile farklılaşmayı sağlayacak güçlü bir alan üzerinde odaklanmak ve ilerlemektir. Stratejik Planlama adımına geçmeden, uzun veya orta vade hedefler doğrultusunda ilerlemeden bu yapılması gerekir. Nereye gittiğinizi bilmediğiniz noktada, bu hedefe doğru yol almakta ve ulaşmakta güçlük çekilir.

Peki bu durumda nereden başlanmalı:

1. Şirketi Değerlendirmek

Çalışmanın ilk boyutu mevcut durumu, sektör, rekabet ve şirketi içerecek şekilde incelemek ve hakim olmaktır. Bu araştırma ile detayda önemli noktaları yakalamayı ve bu ayrıntılar ile sinerji oluşturacak farkı tespit etmeyi hedefler. Bu aynı zamanda, bir nefes almak, hızlı günlük koşturmaca veya büyüme temposunda, bir durum, ara vererek büyük resmi de görmeye imkan verir.

2. Uygulanabilir Bir Strateji Geliştirmek

Planlama işin ilk adımı, esası ise uygulama geçmektir. Bu durumda esnek kalmanız ve planın da akışa bağlı olarak güncellenmesi gerekiyor. Bu hızlı hareket etmeyi ve proaktif bir yaklaşım içerisinde olmayı gerektiriyor. Hızlı hareket etmek, dinamik olmak, zaman zaman da değişiklikler yapmak, iyi bir iletişimle sürdürülebilir. Tüm ekibin aynı sayfada olması ve birlikte başlanan yolculuğa uyum sağlayabilmeleri stratejik iletişim döngüsünün iyi işletilmesine bağlı; bu daha hızlı ilerlemek ve adapte olmak için de önemli bir katkı sağlayacaktır.

3. Kaynak Planlaması

Önceliklerimizi bildiğimiz yerde, sınırlı kaynaklarımızı doğru şekilde odaklayabilir ve hedefe katkısını yükseltebiliriz. Bu kurum içi verimlilik ve kaynakların doğru kullanılması ile etkinliğimizi de getirir. Her şeye evet dediğiniz bir dünya, özellikle günümüzde bulunmuyor. ‘Hayır’ diyebilmek günümüzde öğrenilmesi gerekenlerden biri olarak çıkıyor karşımıza.

Bu çerçevede oluşan bir plan, adım adım Stratejik Düşünme çerçevesinde bir bakış ile işinize bakmaya ve yeniden yapılandırarak yol almanıza bir adım oluşturacaktır.

Konu ilginizi çekiyor ve daha fazla bilgi almak istiyorsanız sizi 'CEO Gibi Düşün: Stratejik Düşünme Semineri' ne davet etmek isteriz. 

Görüşmek üzere. İyi çalışmalar.

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

SWOT / TOWS Analizi Nedir?

SWOT Analizi, Prof. George Albert Smith Jr. ve Prof. C. Roland Christiensen tarafından 1950’li yıllarda geliştirilen, bir işletmenin veya markanın pazarda veya rakiplerine karşı Güçlü (Strengths) ve Zayıf (Weaknesses) yönlerini belirlemekte, iç ve dış çevreden kaynaklanan Fırsat (Opportunities) ve Tehditleri (Threats) tespit etmek için kullanılan stratejik bir tekniktir. Aynı zamanda SWOT Analizi günümüzde sadece işletmeler için değil, bireyler için de çok sık kullanılan ve oldukça yararlı bir analiz tekniğidir. SWOT analizi, bir işletmenin içindeki güçlü ve zayıf yönlerin yanı sıra dış ortamda bulunan ve iş kararlarını etkileyebilecek fırsatlar ve tehditlere genel bir bakıştır. SWOT analizi sayesinde işletme, hedeflerine ulaşmak için elverişli ve elverişsiz olan iç ve dış faktörlerin belirlenmesine imkan bulmaktadır. Böylelikler, karşılaşılabilecek temel zorlukları tahmin etmeye ve bunlar etrafında karar vermesi kolaylaşır. Öncelikle bu konu ile ilişkin temel kategorileri sizler

Kıyaslama (Benchmarking) Nedir?

Şirketlerin rekabet piyasasında performansını ve verimliliğini arttırmak için benzer iş yapan veya benzer iş süreçleri olan başarılı performansa sahip diğer şirketlerin, iş yapma tekniklerini incelemesi ve kendi teknikleriyle kıyaslayarak bu kıyaslama sonucunda elde ettiği bilgileri kendi şirketinde uygulamasına kıyaslama (benchmarking) denir. Kıyaslama (Benchmarking), şirketin bir alanda en iyisi olmak için hizmetlerini, uygulamalarını ve ürünlerini rakiplere veya alanının önde gelenleriyle birlikte değerlendirerek, şirketin kendini geliştirebileceği bir süreçtir. Bu süreç ile şirketler, iyileştirmeye açık alanlarını belirler ve iyileşme çalışmaları başlatırlar. Bu kıyaslamayı yapmada ki temel amaç şirketin üretimini ve karını artırmaktır. Kıyaslama (Benchmarking) uygulamasının temel amaçlarını şu şekilde sıralayabiliriz:       ●      İşletmenin amaç ve hedeflerinin belirlenmesine yardımcı olmak, ●      Belirlenen hedef ve amaçlara ulaşmak için en iyi yolu bulmak, ●      Şir