Ana içeriğe atla

Platform İş Modeli Nedir?

Günümüzde iş modellerini tamamen değiştiren platform iş modeli aslında insan uygarlığının kendisi kadar eskidir. Geçmişi Antik Roma'daki erken pazar yerlerine, çarşılara ve müzayede evlerine kadar uzanır. 20. yüzyılda alışveriş merkezleri ve müzayede evlerinde platform iş modelleri görülmüştür.

Platform iş modeli, genellikle tüketiciler ve üreticiler olmak üzere birbirine bağımlı iki veya daha fazla grup arasında alışverişi kolaylaştırarak değer yaratan bir iş modelidir. Bu alışverişleri gerçekleştirmek için platformlar, talep üzerine erişilebilen büyük, ölçeklenebilir kullanıcı ve kaynak ağlarını kullanır ve oluştururlar. 


Platformlar, kullanıcıların etkileşime girmesine ve işlem yapmasına olanak tanıyan ağ efektleriyle topluluklar ve pazarlar oluşturur.


Platform iş modelleri, yalnızca dünyanın en büyük firmalarından bazılarının yerini alarak değil, aynı zamanda değer yaratma ve tüketici davranışı gibi tanıdık iş süreçlerini dönüştürerek ve büyük endüstrilerin yapısını değiştirerek geleneksel iş ortamını çeşitli şekillerde bozmaktadır. Eğer platformu bozan güçlerle savaşmak umuluyorsa, geleneksel şirketlerin iş modellerini yeniden değerlendirmeleri gerekiyor. 


Pazarlama, satış, ürün teslimi ve müşteri hizmetleri için ne harcadıklarını incelemeleri ve daha sorunsuz bağlantılı bir dünyada bu maliyetlerin nasıl azaltılabileceğini veya ortadan kaldırılabileceğini hayal etmeleri gerekmektedir. 


Dünya genelinde yüksek değerlemeye ulaşan şirketlerin bir çoğunun platform temelli şirketler olduğu görülmektedir. Bugün unicorn olarak nitelendirilen 1 milyar $ üstü değerlemeye sahip startup’ların %60’dan fazlası platform temelli bir iş yapıyor. Dünya’nın en değerli ilk 5 şirketi Apple, Google, Microsoft, Amazon ve Facebook hepsi platform temelli şirketlerdir.


Peki değişen dünya düzeninde platform iş modelinin avantajları nelerdir;


1. Platform iş modelleri daha hızlı büyür ve daha iyi ölçeklenir.

Platform iş modelini takip eden platformlar, değeri yaratan kaynaklara, yani uygulamalara, içeriğe, hizmet sağlayıcılara veya ürünlere sahip olmadıkları için hızla büyüyebilir veya ölçeklenebilir. Büyümeleri kaynaklara veya sermayeye bağlı değildir.


2. Platform iş modelleri karşılıklı, kendi kendine yeterli bir topluluk oluşturur.

Platform iş modelini takip eden platformlar, "iki taraflı network etkisine" sahip olur, 

yani hem alıcıların hem de satıcıların, sağlayıcıların, kullanıcıların veya tüketicilerin arzından talep oluşturulur. Bu durum daha az reklam maliyetine ve daha güçlü ağızdan ağza (WOMM) pazarlamaya eşittir. Ayrıca, hem platform iş modelinin hem de hizmet sağlayıcıların veya satıcıların kullanıcılardan kâr elde etmesine olanak tanıyan bir "kazan-kazan" durumu yaratır.


3. Platformlar bağlantı ve verimlilik sorunlarını çözer.

Platformlar, işleri büyütmek, müşterilere ulaşmak ve ekiplerle işbirliği yapmak için kullandığımız araçlar ve uygulamalar için merkezi bir konum oluşturur. Zaman ve enerji, işletmelerin boşa harcamaması gereken iki faktördür. Platform iş modelini takip eden platformlar, kullanıcının günlük süreçleri için tek durak noktası haline gelir. 


Teknoloji çağında sabit kalamayız, sürekli değişmek ve dönüşmek zamanın bize getirdiği doğal bir sonuçtur. Önemli olan yaratılan değeri en yüksek seviyeye çıkarmak için kendimizi zorlamamız ve yaratılan değerin bütün iş ortakları için en yüksek düzeyde fayda sağlamasını gerçekleştirmektir.


Konu ilginizi çekiyor ve daha fazla bilgi almak istiyorsanız sizi 'Platform İş Modeli Semineri' ne davet etmek isteriz. 

 

Görüşmek üzere. İyi çalışmalar.


Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Dengeli Karne Nedir?

Dengeli karne terimi, bir işletmenin çeşitli işlevlerini ve ortaya çıkan sonuçları belirlemek, iyileştirmek ve kontrol etmek için kullanılan bir performans metriğidir. Dengeli karne, işletmelerin karşı karşıya kaldığı stratejik uygulamalardaki başarısızlık ve geleneksel performans sistemlerinin yetersiz kalması sorununa çözüm önerileri getirerek işletmelerin hedeflerine ulaşmalarına katkı sağlar. Kuruluşları ölçmek ve geri bildirim sağlamak için kullanılan dengeli puan kartları, Amerika Birleşik Devletleri, Birleşik Krallık, Japonya ve Avrupa’daki şirketler arasında yaygın olarak kullanılır. Dengeli karne (Balanced Score Card, BSC) kavramı ilk olarak 1992 yılında, önceki metrik performans ölçümlerini alan ve bunları finansal olmayan bilgileri içerecek şekilde uyarlayan David Norton ve Robert Kaplan tarafından tanıtılmıştır. Dengeli puan kartı başlangıçta kar amacı güden şirketler için geliştirildi ancak daha sonra kar amacı gütmeyen ve devlet kurumları tarafından kullanılmak üzere ge...

İnovatif Düşünme Nedir?

İnovatif düşünmenin tanımı, sorunlara yeni fikirler ve yeni yaklaşımlar bulma yeteneğidir. Yaratıcı ve esnek olmakla ilgilidir. İnovatif yani yenilikçi düşünce, statükoyu değiştiren veya ona meydan okuyan sonuçlar içerir. İşyerinde bu, hem çalışanlar hem de müşteriler için daha iyi iş uygulamaları üretmek üzere düşünmenin yollarını aramak anlamına gelir. Teknoloji hızla ilerlerken, başarılı, hatta uzun bir kariyere sahip olmak istiyorsanız esnek olma ve değişime uyum sağlama beceriniz çok önemlidir. İnovatif düşünmeyi bazen yeni ürünler bulmak ile eş anlamlı duyabilirsiniz, ancak bu onun yalnızca bir yönüdür. İnovatif düşünme gerçekte yaratıcı problem çözmedir ve işyerinde rolünüz ne olursa olsun işte işinizde geliştirip kullanabileceğiniz bir beceridir. Aynı eski şeyleri aynı eski yöntemlerle yaparak geçinmeye çalışan bireyler ve kuruluşlar, kendilerini hızla geride bulurlar. Piyasaya liderlik etmek bir yana, rekabetçi kalabilmek için kuruluşlar işyerinde yenilikçi düşünceyi teşvik et...

Başarılı Hedef Belirlemenin Önemi

Hedefler, başarılı bir iş yürütmenin önemli bir parçasıdır. Size net bir odaklanma sağlayabilir, çalışanları motive edebilir ve işletmenizin üzerinde çalışacağı hedefler belirleyebilirler. Hedef belirleme, işletmenizin başarılı olup olmadığını görmek için size bir dizi kriter de sağlayabilir.  Net ve iyi tanımlanmış hedeflere sahip olmak, işinizin yönünü kontrol etmenize ve daha büyük iş hedeflerinize ulaşma şansınızı artırmanıza yardımcı olabilir. İster kısa ister uzun vadeli olsun, şirketin neyi başarmaya çalıştığının net bir şekilde anlaşılmasını sağlarlar. İlgili uzun vadeli hedeflere ulaşmak için kısa vadeli hedefler belirlemek, çoğu işletme için başarının anahtarıdır.  Kısa vadeli hedefleri büyük hedeflere giden "yol üzerindeki duraklar" olarak düşünmek, büyük resmi gözden kaçırmadan süreçleri bölümlere ayırabilir. Hedeflere sahip olmak, günlük görevlere daha fazla anlam verir ve şirket kararlarının arkasındaki mantığı netleştirir. Hedefler güçlüdür; dikkati istenen son...