Ana içeriğe atla

Stratejik Düşünme Nedir?

Stratejik düşünme, belirli bir sistem bakış açısını benimseyerek hedef odaklı olmayı, hipotez yönelimli hareket etmeyi, zamanında düşünerek fırsatları değerlendirmeyi içeren bir düşünme şeklidir.


Büyük resmi görmek ve faaliyet gösterilen geniş iş çevresini anlamak şeklinde tanımlanan stratejik düşünme, düşünme eylemini nitelikli hale getiren bir süreç olup rekabet edilen sektörde yapılacak stratejik planlamaların genel alt yapısını oluşturmaktadır.


Stratejik düşünme yeteneği, diğer düşünme becerilerine göre kıyaslandığında daha kapsayıcı bir görünüm sağlamaktadır. İşletmeler açısından stratejik düşünme, kurumun performansını geliştirerek geleceğe yönelik planlamaları içeren, bu amaçla kaynakları ve fırsatları karşılaştıran bir düşünme biçimidir.


Stratejik düşünmeyi iki açıdan ele almak gerekir. Bunlardan birisi bireylerin stratejik düşünmesi, diğeri ise organizasyonun stratejik düşünmesidir. Bunlardan ikincisi kurum içinde stratejik düşünme kültürünün kullanılabilir hale gelmesi ile ölçülmektedir.


Bireylerin stratejik düşünmesi, bireylerin kurumun misyon ve vizyonunu kavrayarak bunların çerçevesinde kurumu geliştirecek stratejiler ve hedefler oluşturabilme ve bu kapsamda yapılan çalışmaları sürekli izleyip gerekli değerlendirmeleri yapabilme yetenekleri olarak tanımlanabilir.


Organizasyonun stratejik düşünmesi ise bireysel stratejik düşünmenin bir kurumda yerleşmesi ile mümkün olabilir. Bu düşünce, organizasyon birimleri ve çalışanları arasında diyalogu artırır ve herkesin aynı hedeflere odaklanmasını sağlar.

Stratejik düşünmenin amacı yenilikleri keşfetmek, rekabet ortamının kurallarını yeniden yazabilen farklı stratejiler keşfetmek ve mevcut durumdan önemli ölçüde farklı olan potansiyel geleceği göstermektir.


Stratejik düşünme süreci, işletmelerin ne yaptıklarını, ne öğrendiklerini, yeni stratejik konuları nasıl tespit edeceklerini ve çözeceklerini ifade etmektedir. İşletme yöneticileri, sürekli olarak çevrelerinin ve işletmelerin nasıl hareket ettiğini açıklamaya çalışarak stratejik konularla ilgili değişiklikleri gözlemleyerek ve bunlar hakkında bilgi toplayarak, neleri algılayabildikleri ve neye göre hareket edecekleri ile ilgili genel bir düşünce ortaya koymaktadırlar.


Stratejik düşünme için aşağıdaki aksiyonlar önerilir;

  • Zaman sınırlaması koymak,

  • Hedefleri bir sıraya koymak,

  • Aynı anda birçok adım yerine peş peşe adımlar atmak. Ulaşılabilir, sade, kolay anlaşılır olmayan her şeyi bir kenara bırakmak,

  • Detayları fark etmek,

  • Belirgin bir çözüm bulmak.

 





Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Dengeli Karne Nedir?

Dengeli karne terimi, bir işletmenin çeşitli işlevlerini ve ortaya çıkan sonuçları belirlemek, iyileştirmek ve kontrol etmek için kullanılan bir performans metriğidir. Dengeli karne, işletmelerin karşı karşıya kaldığı stratejik uygulamalardaki başarısızlık ve geleneksel performans sistemlerinin yetersiz kalması sorununa çözüm önerileri getirerek işletmelerin hedeflerine ulaşmalarına katkı sağlar. Kuruluşları ölçmek ve geri bildirim sağlamak için kullanılan dengeli puan kartları, Amerika Birleşik Devletleri, Birleşik Krallık, Japonya ve Avrupa’daki şirketler arasında yaygın olarak kullanılır. Dengeli karne (Balanced Score Card, BSC) kavramı ilk olarak 1992 yılında, önceki metrik performans ölçümlerini alan ve bunları finansal olmayan bilgileri içerecek şekilde uyarlayan David Norton ve Robert Kaplan tarafından tanıtılmıştır. Dengeli puan kartı başlangıçta kar amacı güden şirketler için geliştirildi ancak daha sonra kar amacı gütmeyen ve devlet kurumları tarafından kullanılmak üzere ge...

İnovatif Düşünme Nedir?

İnovatif düşünmenin tanımı, sorunlara yeni fikirler ve yeni yaklaşımlar bulma yeteneğidir. Yaratıcı ve esnek olmakla ilgilidir. İnovatif yani yenilikçi düşünce, statükoyu değiştiren veya ona meydan okuyan sonuçlar içerir. İşyerinde bu, hem çalışanlar hem de müşteriler için daha iyi iş uygulamaları üretmek üzere düşünmenin yollarını aramak anlamına gelir. Teknoloji hızla ilerlerken, başarılı, hatta uzun bir kariyere sahip olmak istiyorsanız esnek olma ve değişime uyum sağlama beceriniz çok önemlidir. İnovatif düşünmeyi bazen yeni ürünler bulmak ile eş anlamlı duyabilirsiniz, ancak bu onun yalnızca bir yönüdür. İnovatif düşünme gerçekte yaratıcı problem çözmedir ve işyerinde rolünüz ne olursa olsun işte işinizde geliştirip kullanabileceğiniz bir beceridir. Aynı eski şeyleri aynı eski yöntemlerle yaparak geçinmeye çalışan bireyler ve kuruluşlar, kendilerini hızla geride bulurlar. Piyasaya liderlik etmek bir yana, rekabetçi kalabilmek için kuruluşlar işyerinde yenilikçi düşünceyi teşvik et...

Başarılı Hedef Belirlemenin Önemi

Hedefler, başarılı bir iş yürütmenin önemli bir parçasıdır. Size net bir odaklanma sağlayabilir, çalışanları motive edebilir ve işletmenizin üzerinde çalışacağı hedefler belirleyebilirler. Hedef belirleme, işletmenizin başarılı olup olmadığını görmek için size bir dizi kriter de sağlayabilir.  Net ve iyi tanımlanmış hedeflere sahip olmak, işinizin yönünü kontrol etmenize ve daha büyük iş hedeflerinize ulaşma şansınızı artırmanıza yardımcı olabilir. İster kısa ister uzun vadeli olsun, şirketin neyi başarmaya çalıştığının net bir şekilde anlaşılmasını sağlarlar. İlgili uzun vadeli hedeflere ulaşmak için kısa vadeli hedefler belirlemek, çoğu işletme için başarının anahtarıdır.  Kısa vadeli hedefleri büyük hedeflere giden "yol üzerindeki duraklar" olarak düşünmek, büyük resmi gözden kaçırmadan süreçleri bölümlere ayırabilir. Hedeflere sahip olmak, günlük görevlere daha fazla anlam verir ve şirket kararlarının arkasındaki mantığı netleştirir. Hedefler güçlüdür; dikkati istenen son...