Ana içeriğe atla

Stratejik Düşünme Nedir?

Stratejik düşünme, belirli bir sistem bakış açısını benimseyerek hedef odaklı olmayı, hipotez yönelimli hareket etmeyi, zamanında düşünerek fırsatları değerlendirmeyi içeren bir düşünme şeklidir.


Büyük resmi görmek ve faaliyet gösterilen geniş iş çevresini anlamak şeklinde tanımlanan stratejik düşünme, düşünme eylemini nitelikli hale getiren bir süreç olup rekabet edilen sektörde yapılacak stratejik planlamaların genel alt yapısını oluşturmaktadır.


Stratejik düşünme yeteneği, diğer düşünme becerilerine göre kıyaslandığında daha kapsayıcı bir görünüm sağlamaktadır. İşletmeler açısından stratejik düşünme, kurumun performansını geliştirerek geleceğe yönelik planlamaları içeren, bu amaçla kaynakları ve fırsatları karşılaştıran bir düşünme biçimidir.


Stratejik düşünmeyi iki açıdan ele almak gerekir. Bunlardan birisi bireylerin stratejik düşünmesi, diğeri ise organizasyonun stratejik düşünmesidir. Bunlardan ikincisi kurum içinde stratejik düşünme kültürünün kullanılabilir hale gelmesi ile ölçülmektedir.


Bireylerin stratejik düşünmesi, bireylerin kurumun misyon ve vizyonunu kavrayarak bunların çerçevesinde kurumu geliştirecek stratejiler ve hedefler oluşturabilme ve bu kapsamda yapılan çalışmaları sürekli izleyip gerekli değerlendirmeleri yapabilme yetenekleri olarak tanımlanabilir.


Organizasyonun stratejik düşünmesi ise bireysel stratejik düşünmenin bir kurumda yerleşmesi ile mümkün olabilir. Bu düşünce, organizasyon birimleri ve çalışanları arasında diyalogu artırır ve herkesin aynı hedeflere odaklanmasını sağlar.

Stratejik düşünmenin amacı yenilikleri keşfetmek, rekabet ortamının kurallarını yeniden yazabilen farklı stratejiler keşfetmek ve mevcut durumdan önemli ölçüde farklı olan potansiyel geleceği göstermektir.


Stratejik düşünme süreci, işletmelerin ne yaptıklarını, ne öğrendiklerini, yeni stratejik konuları nasıl tespit edeceklerini ve çözeceklerini ifade etmektedir. İşletme yöneticileri, sürekli olarak çevrelerinin ve işletmelerin nasıl hareket ettiğini açıklamaya çalışarak stratejik konularla ilgili değişiklikleri gözlemleyerek ve bunlar hakkında bilgi toplayarak, neleri algılayabildikleri ve neye göre hareket edecekleri ile ilgili genel bir düşünce ortaya koymaktadırlar.


Stratejik düşünme için aşağıdaki aksiyonlar önerilir;

  • Zaman sınırlaması koymak,

  • Hedefleri bir sıraya koymak,

  • Aynı anda birçok adım yerine peş peşe adımlar atmak. Ulaşılabilir, sade, kolay anlaşılır olmayan her şeyi bir kenara bırakmak,

  • Detayları fark etmek,

  • Belirgin bir çözüm bulmak.

 





Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

CEO Gibi Stratejik Düşünmek

Strateji Süreci pek çok uluslararası ve ulusal firmada en alttan en üst kademeye kadar mümkün olduğunca çok çalışanın dahil edildiği bir yönetim aracı olarak başarı ile uygulanmakta, sürekli kendini güncellemekte ve uygulayanlara rekabetçi üstünlük sağlamaktadır. Son dönemde, buna yönelik artan bir trend izlenmektedir. Ülkemizde, 2023 hedeflerinden söz edebiliyoruz, sektörler ve kurumlar da bu hedefler doğrultusunda şekil alıyor ve yollarını belirliyorlar. Bu durum stratejik düşünebilmeyi ve değişimi beraberinde getiriyor ve gerekli kılıyor. Böylelikle strateji kavramının önemi gün geçtikçe artıyor. Nihayetinde gelişmelerin vazgeçilmez kıldığı rekabetçilikte üstün gelebilmenin yolu iyi bir stratejik plandan geçiyor. Ancak, resim herkes için aynı değil. Son dönemlerde pek çok girişimci ile konumlandırmaları ve farklılaşmaları, daha doğrusu bütünde iş modelleri üzerine çalışmalar gerçekleştirdik. Şaşırtıcı olan günümüzde pek çok girişimcinin, işin CEO’su olan kişilerin kendilerini farklı

SWOT / TOWS Analizi Nedir?

SWOT Analizi, Prof. George Albert Smith Jr. ve Prof. C. Roland Christiensen tarafından 1950’li yıllarda geliştirilen, bir işletmenin veya markanın pazarda veya rakiplerine karşı Güçlü (Strengths) ve Zayıf (Weaknesses) yönlerini belirlemekte, iç ve dış çevreden kaynaklanan Fırsat (Opportunities) ve Tehditleri (Threats) tespit etmek için kullanılan stratejik bir tekniktir. Aynı zamanda SWOT Analizi günümüzde sadece işletmeler için değil, bireyler için de çok sık kullanılan ve oldukça yararlı bir analiz tekniğidir. SWOT analizi, bir işletmenin içindeki güçlü ve zayıf yönlerin yanı sıra dış ortamda bulunan ve iş kararlarını etkileyebilecek fırsatlar ve tehditlere genel bir bakıştır. SWOT analizi sayesinde işletme, hedeflerine ulaşmak için elverişli ve elverişsiz olan iç ve dış faktörlerin belirlenmesine imkan bulmaktadır. Böylelikler, karşılaşılabilecek temel zorlukları tahmin etmeye ve bunlar etrafında karar vermesi kolaylaşır. Öncelikle bu konu ile ilişkin temel kategorileri sizler

Kıyaslama (Benchmarking) Nedir?

Şirketlerin rekabet piyasasında performansını ve verimliliğini arttırmak için benzer iş yapan veya benzer iş süreçleri olan başarılı performansa sahip diğer şirketlerin, iş yapma tekniklerini incelemesi ve kendi teknikleriyle kıyaslayarak bu kıyaslama sonucunda elde ettiği bilgileri kendi şirketinde uygulamasına kıyaslama (benchmarking) denir. Kıyaslama (Benchmarking), şirketin bir alanda en iyisi olmak için hizmetlerini, uygulamalarını ve ürünlerini rakiplere veya alanının önde gelenleriyle birlikte değerlendirerek, şirketin kendini geliştirebileceği bir süreçtir. Bu süreç ile şirketler, iyileştirmeye açık alanlarını belirler ve iyileşme çalışmaları başlatırlar. Bu kıyaslamayı yapmada ki temel amaç şirketin üretimini ve karını artırmaktır. Kıyaslama (Benchmarking) uygulamasının temel amaçlarını şu şekilde sıralayabiliriz:       ●      İşletmenin amaç ve hedeflerinin belirlenmesine yardımcı olmak, ●      Belirlenen hedef ve amaçlara ulaşmak için en iyi yolu bulmak, ●      Şir