Ana içeriğe atla

Çevik Strateji Nedir?

“Agile” ya da Türkçe karşılığı ile “Çevik” bir felsefedir. Çok farklı tanımları yapılmakla birlikte, tüm tanımlamaların gönderme yaptığı ortak ve temel kavramlar hız, esneklik, belirsizlik ve değişime etkin tepki verme olarak öne çıkmaktadır.

Geçtiğimiz yıllarda değişime adapte olmanın önemi vurgulandı hep, ancak günümüzde artık değişimi nasıl yaratabilirim düşüncesi önem kazanmaktadır. Küreselleşmenin getirdiği, işletmeler için hızlı değişim ihtiyacı ve çeşitlenen, hızlıca değişen müşteri talepleri çevik stratejiyi işletmeler için önemli kılmaktadır.

Çeviklik konusunda temel iki yaklaşım söz konusudur. Bir bakış açısına göre çeviklik pazar şartlarına ve müşteri gereksinimlerindeki ani değişimlere cevap verme noktasındaki operasyonel araç ve yeteneklere odaklanırken diğer yaklaşıma göre konu yetenekler üstü bir paradigma ve stratejik bakış açısı olarak ele alınmaktadır. Birinci grup çeviklik bakış açısı kapsamında örgütsel çeviklik, üretim çevikliği ve tedarik zinciri çevikliği gündeme gelirken ikinci grup yaklaşımda ise stratejik çeviklikten söz edilmektedir.

Strateji ve çeviklik çoğu zaman zıt kutuplar gibi değerlendirilmişlerdir. Strateji, dikkatlice seçilmiş bir dizi eylem üzerinden net olarak belirlenmiş bir yolun, başka bir ifadeyle önceden sistematik olarak tanımlanmış bir yolun izlenmesi olarak görülür. Çeviklik ise fırsatçılığın somut hali olarak görülür. İkisinin de kaçınılmaz olarak birbirine ihtiyacı vardır. Çeviklik olmadan strateji, merkezi planlamadır. Strateji olmadan çeviklik ise kargaşaya yol açar.

Çevik strateji kavramı belirsizlik ortamındaki hızlı değişim karşısında doğru işi, en doğru biçimde yapma ve müşteriye talep konusu ürünü eksiksiz ve en hızlı bir biçimde sunabilme kapasitesi olarak ifade edilmektedir. Çevik strateji daima esnek ve atik olmak, geçmiş seçimleri sürekli değerlendirmeye ve yeni gelişmeler ışığında yönünü değiştirmeye hazır olmak şeklinde ifade edilmiştir. Çevik stratejinin, üç dinamik yeteneğin birleşmesi ile oluştuğu ifade edilmiştir.

Bu dinamikler; stratejik hassasiyet, liderliğin tekliği ve kaynakların akıcılığı olarak belirlenmiştir.

Çevik strateji yaklaşımı çeviklik ve stratejiyi harmanlayarak, şirketleri vizyondan stratejiye doğru geliştirir. Bu süreçte çeviklik tekrarlayan bir şekilde, şirketlerin öğrendikleri karşısında yeni beceriler geliştirir ve baştaki stratejisini yeniden düzenler.

Pek çok şirketin anlamakta başarısız olduğu şey, etkili stratejinin çevik tutumu bastırmaktan ziyade yeniliğin ve deneyciliğin içinde gerçekleşmesi gerekli sınırları belirleyerek, teşvik edici olmasıdır. Ancak yerleşik firmaların daha çevik bir tutum sergilemesini isteyen yöneticiler, inovasyon oluşturma süreçlerinin, çoklu planlama dönemlerinin ve diğer kurumsal araçların, inovasyonu nasıl olumsuz etkileyebileceğini çoğunlukla tam olarak görmezler.

Çevik stratejiyi uygulamak isteyen kurumların dikkat etmesi gereken püf noktalar:

Destek alın: Tutarlı bir planın geliştirilmesini ve stratejinin sahiplenilmesini sağlamak için en başından itibaren farklı stratejik boyutlarınızdan sorumlu insanları kurumunuza dahil edin.

Gözden geçirin ve öğrenin: Planlayın > Yapın > Öğrenin > Uyarlayın.

Ekip olarak planınızı düzenli olarak gözden geçirin. Bir şeyler ekleyin, bir şeyler taşıyın, bir şeyler silin; planınız ne kadar güncelse o kadar iyidir.

İletişim kurun: Kuruluşun nereye gittiğini bildiğiniz için, diğer çalışanlarınızın bildiğini varsaymayın. Lider olarak, planı herkesle paylaşmak için zaman ayırdığınızdan ve herkesi aktif olarak dahil ettiğinizden emin olun.

Zekice planınızı uygulayın: Strateji ve uygulama ayrılmaz bir şekilde ilişkilidir ve eşit derecede önemlidir. Fikirlerinizi asla eyleme dönüştürmezseniz, sonuçlarını asla göremezsiniz. Planı gerçekleştirmek için elinizden geleni yaparak, işe yarayan ve çalışmayan her şeyi iyileştirebilecek şeylerden harika sonuçlar elde edeceksiniz.

Çalışanlarınızı güçlendirin: Bir kuruluştaki herhangi bir düzeydeki herkes stratejik davranabilir. Çalışanlarınızı stratejik plan bağlamında ve kendi etki alanları dahilinde dikkatli seçimler yapmaları için yetkilendirerek, herkesin stratejiye sahip olmasını ve stratejiye katkıda bulunmasını ve onu etkin bir şekilde eyleme dönüştürmesini sağlayın.

Projelerinizi yönetin: Herhangi bir stratejik plan içinde çok sayıda girişim vardır ve kapsayıcı plan yalnızca ihtiyaç duyulan eylemlerin üstünü çizer. Size rehberlik edecek genel bir planınız olduğunda, her projenin haritalandırılması ve gerçek, pratik eyleme dönüştürülmesi gerekir.

Uyum sağlayın ve geliştirin: Özellikle kuruluşunuz hızlı hareket eden, öngörülemeyen bir pazarın parçasıysa, 3 ila 5 yıl uzun bir süre. Stratejinizi somut olarak görmeyin, bunun yerine bir organizasyon olarak daha çevik olmak için çabalayın.

Konu ilginizi çekiyor ve daha fazla bilgi almak istiyorsanız sizi Çevik Strateji Semineri'ne davet etmek isteriz.

Bu konuda Sohrab Salimi ve Roger L. Martin’in çevik strateji üzerine yaptıkları sohbeti dinlemenizi öneririz.

Görüşmek üzere. İyi çalışmalar.

Yorumlar

  1. bu konuda detaylı bir eğitim almak isteriz. tavsiye ve yönlendirme rica olunur, emeğinize sağlık...

    YanıtlaSil

Yorum Gönder

Bu blogdaki popüler yayınlar

CEO Gibi Stratejik Düşünmek

Strateji Süreci pek çok uluslararası ve ulusal firmada en alttan en üst kademeye kadar mümkün olduğunca çok çalışanın dahil edildiği bir yönetim aracı olarak başarı ile uygulanmakta, sürekli kendini güncellemekte ve uygulayanlara rekabetçi üstünlük sağlamaktadır. Son dönemde, buna yönelik artan bir trend izlenmektedir. Ülkemizde, 2023 hedeflerinden söz edebiliyoruz, sektörler ve kurumlar da bu hedefler doğrultusunda şekil alıyor ve yollarını belirliyorlar. Bu durum stratejik düşünebilmeyi ve değişimi beraberinde getiriyor ve gerekli kılıyor. Böylelikle strateji kavramının önemi gün geçtikçe artıyor. Nihayetinde gelişmelerin vazgeçilmez kıldığı rekabetçilikte üstün gelebilmenin yolu iyi bir stratejik plandan geçiyor. Ancak, resim herkes için aynı değil. Son dönemlerde pek çok girişimci ile konumlandırmaları ve farklılaşmaları, daha doğrusu bütünde iş modelleri üzerine çalışmalar gerçekleştirdik. Şaşırtıcı olan günümüzde pek çok girişimcinin, işin CEO’su olan kişilerin kendilerini farklı

SWOT / TOWS Analizi Nedir?

SWOT Analizi, Prof. George Albert Smith Jr. ve Prof. C. Roland Christiensen tarafından 1950’li yıllarda geliştirilen, bir işletmenin veya markanın pazarda veya rakiplerine karşı Güçlü (Strengths) ve Zayıf (Weaknesses) yönlerini belirlemekte, iç ve dış çevreden kaynaklanan Fırsat (Opportunities) ve Tehditleri (Threats) tespit etmek için kullanılan stratejik bir tekniktir. Aynı zamanda SWOT Analizi günümüzde sadece işletmeler için değil, bireyler için de çok sık kullanılan ve oldukça yararlı bir analiz tekniğidir. SWOT analizi, bir işletmenin içindeki güçlü ve zayıf yönlerin yanı sıra dış ortamda bulunan ve iş kararlarını etkileyebilecek fırsatlar ve tehditlere genel bir bakıştır. SWOT analizi sayesinde işletme, hedeflerine ulaşmak için elverişli ve elverişsiz olan iç ve dış faktörlerin belirlenmesine imkan bulmaktadır. Böylelikler, karşılaşılabilecek temel zorlukları tahmin etmeye ve bunlar etrafında karar vermesi kolaylaşır. Öncelikle bu konu ile ilişkin temel kategorileri sizler

Kıyaslama (Benchmarking) Nedir?

Şirketlerin rekabet piyasasında performansını ve verimliliğini arttırmak için benzer iş yapan veya benzer iş süreçleri olan başarılı performansa sahip diğer şirketlerin, iş yapma tekniklerini incelemesi ve kendi teknikleriyle kıyaslayarak bu kıyaslama sonucunda elde ettiği bilgileri kendi şirketinde uygulamasına kıyaslama (benchmarking) denir. Kıyaslama (Benchmarking), şirketin bir alanda en iyisi olmak için hizmetlerini, uygulamalarını ve ürünlerini rakiplere veya alanının önde gelenleriyle birlikte değerlendirerek, şirketin kendini geliştirebileceği bir süreçtir. Bu süreç ile şirketler, iyileştirmeye açık alanlarını belirler ve iyileşme çalışmaları başlatırlar. Bu kıyaslamayı yapmada ki temel amaç şirketin üretimini ve karını artırmaktır. Kıyaslama (Benchmarking) uygulamasının temel amaçlarını şu şekilde sıralayabiliriz:       ●      İşletmenin amaç ve hedeflerinin belirlenmesine yardımcı olmak, ●      Belirlenen hedef ve amaçlara ulaşmak için en iyi yolu bulmak, ●      Şir