“Agile”
ya da Türkçe karşılığı ile “Çevik” bir felsefedir. Çok farklı tanımları
yapılmakla birlikte, tüm tanımlamaların gönderme yaptığı ortak ve temel
kavramlar hız, esneklik, belirsizlik ve değişime etkin tepki verme olarak öne
çıkmaktadır.
Geçtiğimiz
yıllarda değişime adapte olmanın önemi vurgulandı hep, ancak günümüzde artık
değişimi nasıl yaratabilirim düşüncesi önem kazanmaktadır. Küreselleşmenin
getirdiği, işletmeler için hızlı değişim ihtiyacı ve çeşitlenen, hızlıca
değişen müşteri talepleri çevik stratejiyi işletmeler için önemli kılmaktadır.
Çeviklik
konusunda temel iki yaklaşım söz konusudur. Bir bakış açısına göre çeviklik
pazar şartlarına ve müşteri gereksinimlerindeki ani değişimlere cevap verme
noktasındaki operasyonel araç ve yeteneklere odaklanırken diğer yaklaşıma göre
konu yetenekler üstü bir paradigma ve stratejik bakış açısı olarak ele
alınmaktadır. Birinci grup çeviklik bakış açısı kapsamında örgütsel çeviklik,
üretim çevikliği ve tedarik zinciri çevikliği gündeme gelirken ikinci grup
yaklaşımda ise stratejik çeviklikten söz edilmektedir.
Strateji
ve çeviklik çoğu zaman zıt kutuplar gibi değerlendirilmişlerdir. Strateji,
dikkatlice seçilmiş bir dizi eylem üzerinden net olarak belirlenmiş bir yolun,
başka bir ifadeyle önceden sistematik olarak tanımlanmış bir yolun izlenmesi
olarak görülür. Çeviklik ise fırsatçılığın somut hali olarak görülür. İkisinin
de kaçınılmaz olarak birbirine ihtiyacı vardır. Çeviklik olmadan strateji,
merkezi planlamadır. Strateji olmadan çeviklik ise kargaşaya yol açar.
Çevik
strateji kavramı belirsizlik ortamındaki hızlı değişim karşısında doğru işi, en
doğru biçimde yapma ve müşteriye talep konusu ürünü eksiksiz ve en hızlı bir
biçimde sunabilme kapasitesi olarak ifade edilmektedir. Çevik strateji daima
esnek ve atik olmak, geçmiş seçimleri sürekli değerlendirmeye ve yeni
gelişmeler ışığında yönünü değiştirmeye hazır olmak şeklinde ifade edilmiştir.
Çevik stratejinin, üç dinamik yeteneğin birleşmesi ile oluştuğu ifade
edilmiştir.
Bu
dinamikler; stratejik hassasiyet, liderliğin tekliği ve kaynakların akıcılığı
olarak belirlenmiştir.
Çevik
strateji yaklaşımı çeviklik ve stratejiyi harmanlayarak, şirketleri vizyondan
stratejiye doğru geliştirir. Bu süreçte çeviklik tekrarlayan bir şekilde,
şirketlerin öğrendikleri karşısında yeni beceriler geliştirir ve baştaki
stratejisini yeniden düzenler.
Pek
çok şirketin anlamakta başarısız olduğu şey, etkili stratejinin çevik tutumu
bastırmaktan ziyade yeniliğin ve deneyciliğin içinde gerçekleşmesi gerekli
sınırları belirleyerek, teşvik edici olmasıdır. Ancak yerleşik firmaların daha
çevik bir tutum sergilemesini isteyen yöneticiler, inovasyon oluşturma
süreçlerinin, çoklu planlama dönemlerinin ve diğer kurumsal araçların,
inovasyonu nasıl olumsuz etkileyebileceğini çoğunlukla tam olarak görmezler.
Çevik
stratejiyi uygulamak isteyen kurumların dikkat etmesi gereken püf noktalar:
Destek
alın: Tutarlı bir planın geliştirilmesini ve stratejinin sahiplenilmesini
sağlamak için en başından itibaren farklı stratejik boyutlarınızdan sorumlu
insanları kurumunuza dahil edin.
Gözden
geçirin ve öğrenin: Planlayın > Yapın > Öğrenin > Uyarlayın.
Ekip
olarak planınızı düzenli olarak gözden geçirin. Bir şeyler ekleyin, bir şeyler
taşıyın, bir şeyler silin; planınız ne kadar güncelse o kadar iyidir.
İletişim
kurun: Kuruluşun nereye gittiğini bildiğiniz için, diğer çalışanlarınızın
bildiğini varsaymayın. Lider olarak, planı herkesle paylaşmak için zaman
ayırdığınızdan ve herkesi aktif olarak dahil ettiğinizden emin olun.
Zekice
planınızı uygulayın: Strateji ve uygulama ayrılmaz bir şekilde ilişkilidir ve
eşit derecede önemlidir. Fikirlerinizi asla eyleme dönüştürmezseniz,
sonuçlarını asla göremezsiniz. Planı gerçekleştirmek için elinizden geleni
yaparak, işe yarayan ve çalışmayan her şeyi iyileştirebilecek şeylerden harika
sonuçlar elde edeceksiniz.
Çalışanlarınızı
güçlendirin: Bir kuruluştaki herhangi bir düzeydeki herkes stratejik
davranabilir. Çalışanlarınızı stratejik plan bağlamında ve kendi etki alanları
dahilinde dikkatli seçimler yapmaları için yetkilendirerek, herkesin stratejiye
sahip olmasını ve stratejiye katkıda bulunmasını ve onu etkin bir şekilde
eyleme dönüştürmesini sağlayın.
Projelerinizi
yönetin: Herhangi bir stratejik plan içinde çok sayıda girişim vardır ve
kapsayıcı plan yalnızca ihtiyaç duyulan eylemlerin üstünü çizer. Size rehberlik
edecek genel bir planınız olduğunda, her projenin haritalandırılması ve gerçek,
pratik eyleme dönüştürülmesi gerekir.
Uyum
sağlayın ve geliştirin: Özellikle kuruluşunuz hızlı hareket eden, öngörülemeyen
bir pazarın parçasıysa, 3 ila 5 yıl uzun bir süre. Stratejinizi somut olarak
görmeyin, bunun yerine bir organizasyon olarak daha çevik olmak için çabalayın.
Konu
ilginizi çekiyor ve daha fazla bilgi almak istiyorsanız sizi Çevik Strateji
Semineri'ne davet etmek isteriz.
Bu
konuda Sohrab Salimi ve Roger L. Martin’in çevik strateji üzerine yaptıkları
sohbeti dinlemenizi öneririz.
Görüşmek
üzere. İyi çalışmalar.
bu konuda detaylı bir eğitim almak isteriz. tavsiye ve yönlendirme rica olunur, emeğinize sağlık...
YanıtlaSil