Ana içeriğe atla

Çevik Strateji Nedir?

“Agile” ya da Türkçe karşılığı ile “Çevik” bir felsefedir. Çok farklı tanımları yapılmakla birlikte, tüm tanımlamaların gönderme yaptığı ortak ve temel kavramlar hız, esneklik, belirsizlik ve değişime etkin tepki verme olarak öne çıkmaktadır.

Geçtiğimiz yıllarda değişime adapte olmanın önemi vurgulandı hep, ancak günümüzde artık değişimi nasıl yaratabilirim düşüncesi önem kazanmaktadır. Küreselleşmenin getirdiği, işletmeler için hızlı değişim ihtiyacı ve çeşitlenen, hızlıca değişen müşteri talepleri çevik stratejiyi işletmeler için önemli kılmaktadır.

Çeviklik konusunda temel iki yaklaşım söz konusudur. Bir bakış açısına göre çeviklik pazar şartlarına ve müşteri gereksinimlerindeki ani değişimlere cevap verme noktasındaki operasyonel araç ve yeteneklere odaklanırken diğer yaklaşıma göre konu yetenekler üstü bir paradigma ve stratejik bakış açısı olarak ele alınmaktadır. Birinci grup çeviklik bakış açısı kapsamında örgütsel çeviklik, üretim çevikliği ve tedarik zinciri çevikliği gündeme gelirken ikinci grup yaklaşımda ise stratejik çeviklikten söz edilmektedir.

Strateji ve çeviklik çoğu zaman zıt kutuplar gibi değerlendirilmişlerdir. Strateji, dikkatlice seçilmiş bir dizi eylem üzerinden net olarak belirlenmiş bir yolun, başka bir ifadeyle önceden sistematik olarak tanımlanmış bir yolun izlenmesi olarak görülür. Çeviklik ise fırsatçılığın somut hali olarak görülür. İkisinin de kaçınılmaz olarak birbirine ihtiyacı vardır. Çeviklik olmadan strateji, merkezi planlamadır. Strateji olmadan çeviklik ise kargaşaya yol açar.

Çevik strateji kavramı belirsizlik ortamındaki hızlı değişim karşısında doğru işi, en doğru biçimde yapma ve müşteriye talep konusu ürünü eksiksiz ve en hızlı bir biçimde sunabilme kapasitesi olarak ifade edilmektedir. Çevik strateji daima esnek ve atik olmak, geçmiş seçimleri sürekli değerlendirmeye ve yeni gelişmeler ışığında yönünü değiştirmeye hazır olmak şeklinde ifade edilmiştir. Çevik stratejinin, üç dinamik yeteneğin birleşmesi ile oluştuğu ifade edilmiştir.

Bu dinamikler; stratejik hassasiyet, liderliğin tekliği ve kaynakların akıcılığı olarak belirlenmiştir.

Çevik strateji yaklaşımı çeviklik ve stratejiyi harmanlayarak, şirketleri vizyondan stratejiye doğru geliştirir. Bu süreçte çeviklik tekrarlayan bir şekilde, şirketlerin öğrendikleri karşısında yeni beceriler geliştirir ve baştaki stratejisini yeniden düzenler.

Pek çok şirketin anlamakta başarısız olduğu şey, etkili stratejinin çevik tutumu bastırmaktan ziyade yeniliğin ve deneyciliğin içinde gerçekleşmesi gerekli sınırları belirleyerek, teşvik edici olmasıdır. Ancak yerleşik firmaların daha çevik bir tutum sergilemesini isteyen yöneticiler, inovasyon oluşturma süreçlerinin, çoklu planlama dönemlerinin ve diğer kurumsal araçların, inovasyonu nasıl olumsuz etkileyebileceğini çoğunlukla tam olarak görmezler.

Çevik stratejiyi uygulamak isteyen kurumların dikkat etmesi gereken püf noktalar:

Destek alın: Tutarlı bir planın geliştirilmesini ve stratejinin sahiplenilmesini sağlamak için en başından itibaren farklı stratejik boyutlarınızdan sorumlu insanları kurumunuza dahil edin.

Gözden geçirin ve öğrenin: Planlayın > Yapın > Öğrenin > Uyarlayın.

Ekip olarak planınızı düzenli olarak gözden geçirin. Bir şeyler ekleyin, bir şeyler taşıyın, bir şeyler silin; planınız ne kadar güncelse o kadar iyidir.

İletişim kurun: Kuruluşun nereye gittiğini bildiğiniz için, diğer çalışanlarınızın bildiğini varsaymayın. Lider olarak, planı herkesle paylaşmak için zaman ayırdığınızdan ve herkesi aktif olarak dahil ettiğinizden emin olun.

Zekice planınızı uygulayın: Strateji ve uygulama ayrılmaz bir şekilde ilişkilidir ve eşit derecede önemlidir. Fikirlerinizi asla eyleme dönüştürmezseniz, sonuçlarını asla göremezsiniz. Planı gerçekleştirmek için elinizden geleni yaparak, işe yarayan ve çalışmayan her şeyi iyileştirebilecek şeylerden harika sonuçlar elde edeceksiniz.

Çalışanlarınızı güçlendirin: Bir kuruluştaki herhangi bir düzeydeki herkes stratejik davranabilir. Çalışanlarınızı stratejik plan bağlamında ve kendi etki alanları dahilinde dikkatli seçimler yapmaları için yetkilendirerek, herkesin stratejiye sahip olmasını ve stratejiye katkıda bulunmasını ve onu etkin bir şekilde eyleme dönüştürmesini sağlayın.

Projelerinizi yönetin: Herhangi bir stratejik plan içinde çok sayıda girişim vardır ve kapsayıcı plan yalnızca ihtiyaç duyulan eylemlerin üstünü çizer. Size rehberlik edecek genel bir planınız olduğunda, her projenin haritalandırılması ve gerçek, pratik eyleme dönüştürülmesi gerekir.

Uyum sağlayın ve geliştirin: Özellikle kuruluşunuz hızlı hareket eden, öngörülemeyen bir pazarın parçasıysa, 3 ila 5 yıl uzun bir süre. Stratejinizi somut olarak görmeyin, bunun yerine bir organizasyon olarak daha çevik olmak için çabalayın.

Konu ilginizi çekiyor ve daha fazla bilgi almak istiyorsanız sizi Çevik Strateji Semineri'ne davet etmek isteriz.

Bu konuda Sohrab Salimi ve Roger L. Martin’in çevik strateji üzerine yaptıkları sohbeti dinlemenizi öneririz.

Görüşmek üzere. İyi çalışmalar.

Yorumlar

  1. bu konuda detaylı bir eğitim almak isteriz. tavsiye ve yönlendirme rica olunur, emeğinize sağlık...

    YanıtlaSil

Yorum Gönder

Bu blogdaki popüler yayınlar

Dengeli Karne Nedir?

Dengeli karne terimi, bir işletmenin çeşitli işlevlerini ve ortaya çıkan sonuçları belirlemek, iyileştirmek ve kontrol etmek için kullanılan bir performans metriğidir. Dengeli karne, işletmelerin karşı karşıya kaldığı stratejik uygulamalardaki başarısızlık ve geleneksel performans sistemlerinin yetersiz kalması sorununa çözüm önerileri getirerek işletmelerin hedeflerine ulaşmalarına katkı sağlar. Kuruluşları ölçmek ve geri bildirim sağlamak için kullanılan dengeli puan kartları, Amerika Birleşik Devletleri, Birleşik Krallık, Japonya ve Avrupa’daki şirketler arasında yaygın olarak kullanılır. Dengeli karne (Balanced Score Card, BSC) kavramı ilk olarak 1992 yılında, önceki metrik performans ölçümlerini alan ve bunları finansal olmayan bilgileri içerecek şekilde uyarlayan David Norton ve Robert Kaplan tarafından tanıtılmıştır. Dengeli puan kartı başlangıçta kar amacı güden şirketler için geliştirildi ancak daha sonra kar amacı gütmeyen ve devlet kurumları tarafından kullanılmak üzere ge...

İnovatif Düşünme Nedir?

İnovatif düşünmenin tanımı, sorunlara yeni fikirler ve yeni yaklaşımlar bulma yeteneğidir. Yaratıcı ve esnek olmakla ilgilidir. İnovatif yani yenilikçi düşünce, statükoyu değiştiren veya ona meydan okuyan sonuçlar içerir. İşyerinde bu, hem çalışanlar hem de müşteriler için daha iyi iş uygulamaları üretmek üzere düşünmenin yollarını aramak anlamına gelir. Teknoloji hızla ilerlerken, başarılı, hatta uzun bir kariyere sahip olmak istiyorsanız esnek olma ve değişime uyum sağlama beceriniz çok önemlidir. İnovatif düşünmeyi bazen yeni ürünler bulmak ile eş anlamlı duyabilirsiniz, ancak bu onun yalnızca bir yönüdür. İnovatif düşünme gerçekte yaratıcı problem çözmedir ve işyerinde rolünüz ne olursa olsun işte işinizde geliştirip kullanabileceğiniz bir beceridir. Aynı eski şeyleri aynı eski yöntemlerle yaparak geçinmeye çalışan bireyler ve kuruluşlar, kendilerini hızla geride bulurlar. Piyasaya liderlik etmek bir yana, rekabetçi kalabilmek için kuruluşlar işyerinde yenilikçi düşünceyi teşvik et...

Başarılı Hedef Belirlemenin Önemi

Hedefler, başarılı bir iş yürütmenin önemli bir parçasıdır. Size net bir odaklanma sağlayabilir, çalışanları motive edebilir ve işletmenizin üzerinde çalışacağı hedefler belirleyebilirler. Hedef belirleme, işletmenizin başarılı olup olmadığını görmek için size bir dizi kriter de sağlayabilir.  Net ve iyi tanımlanmış hedeflere sahip olmak, işinizin yönünü kontrol etmenize ve daha büyük iş hedeflerinize ulaşma şansınızı artırmanıza yardımcı olabilir. İster kısa ister uzun vadeli olsun, şirketin neyi başarmaya çalıştığının net bir şekilde anlaşılmasını sağlarlar. İlgili uzun vadeli hedeflere ulaşmak için kısa vadeli hedefler belirlemek, çoğu işletme için başarının anahtarıdır.  Kısa vadeli hedefleri büyük hedeflere giden "yol üzerindeki duraklar" olarak düşünmek, büyük resmi gözden kaçırmadan süreçleri bölümlere ayırabilir. Hedeflere sahip olmak, günlük görevlere daha fazla anlam verir ve şirket kararlarının arkasındaki mantığı netleştirir. Hedefler güçlüdür; dikkati istenen son...