Ana içeriğe atla

Mavi Okyanus Stratejisi Nedir?

Modern işletme stratejisi ve yönetimi geçmişten günümüze, pazar rekabeti ve daha geniş pazar payı kazanmaya odaklıdır. İşletmelerin kurulmalarının ana hedefi, genel olarak rekabet üstünlüğü sağlamak, kârlı ve verimli bir şekilde varlığını sürdürebilmektir. Rekabet üstünlüğü sağlamak isteyen işletmeler çoğu zaman rakipleri ile fiyat, kalite, maliyet gibi açılardan sürekli bir mücadele içine girmektedirler. 


Mavi okyanuslar, günümüzde henüz ortaya çıkmamış endüstrileri/işletmeleri, yani rekabet nedeniyle henüz keşfedilmemiş pazarları ifade etmektedir. Büyümek için sınırlı alan olduğunda, işletmeler rakipsiz pazar payının veya Mavi Okyanus'un keyfini çıkarabilecekleri yeni işler bulmanın yollarını ararlar. Artık rekabet olduğu için, daha yüksek kâr potansiyeli olduğunda mavi bir okyanus vardır.


Mavi Okyanus stratejisini daha iyi anlamak için örnek vermek gerekirse;


Apple, 2003 yılında iTunes ile dijital müziğe giriş yaptı. Apple kullanıcıları, geleneksel müzik dağıtım kaynaklarını önemsiz hale getirerek, yasal ve yüksek kaliteli müzikleri iTunes'dan makul bir fiyata indirebilirler ve dinleyebilirler. Daha önceki diskler veya CD'ler, müzik dağıtmak ve dinlemek için geleneksel bir ortam olarak kullanılıyordu. Apple, iTunes’ı ortaya çıkararak kullanıcılar için artan müzik talebini yakalamada başarılı oldu. 


Mavi okyanuslara karşı kızıl okyanuslar ise, günümüzde varlığını sürdürmeye devam eden tüm sektörleri ifade etmektedir. Günümüz ortamında çoğu firma yoğun rekabet altında faaliyet göstermekte ve pazar payı kazanmak için her türlü şeyi yapmaktadır. Ürün fiyat baskısı altına girdiğinde, bir firmanın operasyonlarının tehdit altına girme olasılığı her zaman vardır. Bu durum genellikle işletme için Kızıl Okyanus olarak da bilinen doymuş bir pazarda faaliyet gösterdiğinde ortaya çıkar.


Rekabetçi bir ekonomide kızıl okyanus, sınırlı sayıda müşteriden veya hedef pazardan daha fazla pazar payı ve müşteri sayısı elde etmek için savaşan rakiplerin pazar yeridir. Kızıl okyanusta ana amaç, pazarın büyük bölümünü ele geçirmektir.


Kızıl Okyanusu bir örnek ile açıklayacak olursak;


Protecter&Gamble (P&G) Şirketi, kişisel bakım ve güzellik ürünleri, sağlık ürünleri ve ev bakımı ürünleri gibi bir pazarda üretim yapan bir firmadır. Dünya tüketicilerinin yaşamlarını iyileştirecek yüksek kalite ve değerde markalı ürünler ve hizmetler sunan P&G, sürdürülebilirlik hedeflerinin çerçevesini genişletmiştir. 80’in üzerinde ürün çeşitliliği ile faaliyet gösteren P&G, fabrikalarında %100 geri dönüşümlü veya yenilenebilir hammadde kullanımı konusunda önemli adımlar atmaktadır. Yeni uzun vadeli hedefler doğrultusunda 10’ar yıllık hedefler belirlenmektedir. 2020 yılına yönelik geçmişte belirledikleri hedeflere göre düzenli depolama alanlarına yollanan üretim ve tüketim kaynaklı atıkların sıfırlanması ve kaynakları en etkin biçimde kullanarak tüketicileri memnun edecek ürünlerin tasarlanması konusunda da yeni maddeler eklemiştir. 


P&G fabrikalarında geri dönüşümlü ve yenilenebilir hammadde kullanarak uzun vadeli hedefleri doğrultusunda üretim ve tüketim kaynaklı atıkların sıfırlanması için strateji geliştirerek sektördeki rekabet ortamında önemli bir avantaj sağlamıştır. 


"Rekabeti yenmenin tek yolu, rekabeti yenmeye çalışmayı bırakmaktır.”

(Kim & Mauborgne, Mavi Okyanus Stratejisi, 2005.)


Konu ilginizi çekiyor ve daha fazla bilgi almak istiyorsanız sizi 'Mavi Okyanus Stratejisi Semineri' ne davet etmek isteriz. 


Bu konuda W. Chan Kim ve Renee Mauborgne tarafından yazılmış “Mavi Okyanus Stratejisi” kitabını da okumanızı öneririz.

 

Görüşmek üzere. Keyifli okumalar.


Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

CEO Gibi Stratejik Düşünmek

Strateji Süreci pek çok uluslararası ve ulusal firmada en alttan en üst kademeye kadar mümkün olduğunca çok çalışanın dahil edildiği bir yönetim aracı olarak başarı ile uygulanmakta, sürekli kendini güncellemekte ve uygulayanlara rekabetçi üstünlük sağlamaktadır. Son dönemde, buna yönelik artan bir trend izlenmektedir. Ülkemizde, 2023 hedeflerinden söz edebiliyoruz, sektörler ve kurumlar da bu hedefler doğrultusunda şekil alıyor ve yollarını belirliyorlar. Bu durum stratejik düşünebilmeyi ve değişimi beraberinde getiriyor ve gerekli kılıyor. Böylelikle strateji kavramının önemi gün geçtikçe artıyor. Nihayetinde gelişmelerin vazgeçilmez kıldığı rekabetçilikte üstün gelebilmenin yolu iyi bir stratejik plandan geçiyor. Ancak, resim herkes için aynı değil. Son dönemlerde pek çok girişimci ile konumlandırmaları ve farklılaşmaları, daha doğrusu bütünde iş modelleri üzerine çalışmalar gerçekleştirdik. Şaşırtıcı olan günümüzde pek çok girişimcinin, işin CEO’su olan kişilerin kendilerini farklı

SWOT / TOWS Analizi Nedir?

SWOT Analizi, Prof. George Albert Smith Jr. ve Prof. C. Roland Christiensen tarafından 1950’li yıllarda geliştirilen, bir işletmenin veya markanın pazarda veya rakiplerine karşı Güçlü (Strengths) ve Zayıf (Weaknesses) yönlerini belirlemekte, iç ve dış çevreden kaynaklanan Fırsat (Opportunities) ve Tehditleri (Threats) tespit etmek için kullanılan stratejik bir tekniktir. Aynı zamanda SWOT Analizi günümüzde sadece işletmeler için değil, bireyler için de çok sık kullanılan ve oldukça yararlı bir analiz tekniğidir. SWOT analizi, bir işletmenin içindeki güçlü ve zayıf yönlerin yanı sıra dış ortamda bulunan ve iş kararlarını etkileyebilecek fırsatlar ve tehditlere genel bir bakıştır. SWOT analizi sayesinde işletme, hedeflerine ulaşmak için elverişli ve elverişsiz olan iç ve dış faktörlerin belirlenmesine imkan bulmaktadır. Böylelikler, karşılaşılabilecek temel zorlukları tahmin etmeye ve bunlar etrafında karar vermesi kolaylaşır. Öncelikle bu konu ile ilişkin temel kategorileri sizler

Kıyaslama (Benchmarking) Nedir?

Şirketlerin rekabet piyasasında performansını ve verimliliğini arttırmak için benzer iş yapan veya benzer iş süreçleri olan başarılı performansa sahip diğer şirketlerin, iş yapma tekniklerini incelemesi ve kendi teknikleriyle kıyaslayarak bu kıyaslama sonucunda elde ettiği bilgileri kendi şirketinde uygulamasına kıyaslama (benchmarking) denir. Kıyaslama (Benchmarking), şirketin bir alanda en iyisi olmak için hizmetlerini, uygulamalarını ve ürünlerini rakiplere veya alanının önde gelenleriyle birlikte değerlendirerek, şirketin kendini geliştirebileceği bir süreçtir. Bu süreç ile şirketler, iyileştirmeye açık alanlarını belirler ve iyileşme çalışmaları başlatırlar. Bu kıyaslamayı yapmada ki temel amaç şirketin üretimini ve karını artırmaktır. Kıyaslama (Benchmarking) uygulamasının temel amaçlarını şu şekilde sıralayabiliriz:       ●      İşletmenin amaç ve hedeflerinin belirlenmesine yardımcı olmak, ●      Belirlenen hedef ve amaçlara ulaşmak için en iyi yolu bulmak, ●      Şir