Ana içeriğe atla

SWOT / TOWS Analizi Nedir?

SWOT Analizi, Prof. George Albert Smith Jr. ve Prof. C. Roland Christiensen tarafından 1950’li yıllarda geliştirilen, bir işletmenin veya markanın pazarda veya rakiplerine karşı Güçlü (Strengths) ve Zayıf (Weaknesses) yönlerini belirlemekte, iç ve dış çevreden kaynaklanan Fırsat (Opportunities) ve Tehditleri (Threats) tespit etmek için kullanılan stratejik bir tekniktir.

Aynı zamanda SWOT Analizi günümüzde sadece işletmeler için değil, bireyler için de çok sık kullanılan ve oldukça yararlı bir analiz tekniğidir.

SWOT analizi, bir işletmenin içindeki güçlü ve zayıf yönlerin yanı sıra dış ortamda bulunan ve iş kararlarını etkileyebilecek fırsatlar ve tehditlere genel bir bakıştır. SWOT analizi sayesinde işletme, hedeflerine ulaşmak için elverişli ve elverişsiz olan iç ve dış faktörlerin belirlenmesine imkan bulmaktadır. Böylelikler, karşılaşılabilecek temel zorlukları tahmin etmeye ve bunlar etrafında karar vermesi kolaylaşır.

Öncelikle bu konu ile ilişkin temel kategorileri sizlere kısaca açıklamış olalım.

Güçlü Yönler (Strengths) : Bunlar, organizasyonun daha iyi olduğu ve rekabeti geride bıraktığı alanlardır. Örnek olarak; güçlü marka bilinirliği, sadık bir müşteri portföyü, benzersiz teknoloji ve iyi bir finansal durumu gösterebilir.

Zayıf Yönler (Weaknesses) : Bunlar, optimum düzeyde performans göstermeyen ve iyileştirilmesi gereken sorunlu alanlardır. Yüksek çalışan devir hızı, düşük ürün kalitesi, motivasyonsuz satış gücü, sermaye eksikliği ve aşırı borçlanma örnek olarak gösterilebilir.

Fırsatlar (Opportunities) : Yöneticiler, ürün ve hizmetlerinin daha fazlasını genişletmek ve satmak için daha iyi fırsatlar belirlerler. Yeni uluslararası pazarlara girmek, yenilikçi bir ürün hattı geliştirmek veya bir rakipteki zayıflıktan yararlanmak olabilir.

Tehditler (Threats) : Bunlar, bir işletmeye zarar verebilecek faktörlerdir. Hızla artan maliyetler, pazardaki yeni rakipler, işgücü arzı, değişen demografi ve daha fazla hükümet düzenlemesi örnek olarak gösterilebilir..

İşletmeler üzerinde çalışmanın amacına ulaştıracak başarılı bir SWOT analizi yapmak, kısa ve basit olması ile mümkün olur. Aynı zamanda katılımlı bir yaklaşım gerektirir. İşiniz hangi konuda iyi? Hangi alanlarda zayıfsınız? Fırsatlar neler ve sizi hangi tehditler korkutuyor? Bu sorulara cevaplar verilerek SWOT analizi tamamlanmalıdır.

SWOT analizi, bir durum tespitidir. Mevcut durum analizi yapıldıktan sonra, alınacak kararlar veya stratejik yol haritasının belirlenmesi için bir de TOWS analizi yapılmalıdır. Ancak TOWS analizi oluşturmadan önce SWOT analizi tamamlanmış olmalıdır.

TOWS, bir işletmenin dış fırsatlarını ve tehditlerini inceler ve bunları işletmenin güçlü ve zayıf yönleriyle karşılaştırır. Bu analiz, TOWS stratejilerini geliştirmek ve eyleme geçirilebilir taktikler oluşturmak için temel oluşturur.

TOWS analizinin mantığı, mevcut stratejik seçenekleri ve takip edebilecek seçenekleri daha iyi anlamaya yardımcı olmaktır. Tehditlerden kaçınmak için zayıf yönleri en aza indirirken, fırsatlardan yararlanmak için hangi seçeneklerin güçlü yönleri en üst düzeye çıkardığına karar verilebilir.

TOWS analizi (stratejileri) dört kategoriye ayrılır:

Güçlü Yönler-Fırsatlar : Fırsatlardan yararlanmak için şirketin güçlü yönlerinden yararlanarak planlar geliştirmek. Örnek vermek gerekirse; yeni pazarlara açılmak, ürünlerin kalitesini artırmak ve en çok satan ürünlerin maliyetlerini azaltmak olabilir.

Zayıf Yönler-Fırsatlar : Zayıf yönleri belirledikten sonra, fırsatlardan yararlanmak için onları çözmenin yollarına odaklanmak. Bu durumda, yeni ve daha ucuz tedarikçiler bulmayı, daha girişken pazarlama kampanyaları geliştirmeyi ve maliyetleri düşürmek için operasyonel süreçleri gözden geçirmeyi gerektirir.

Güçlü Yönler-Tehditler : Dış tehditlere karşı işletmenin güçlü yönlerini kullanmak. Örneğin şirketin güçlü bir araştırma ve geliştirme departmanı varsa, farklı pazarlara girmek için yeni ürün geliştirme projeleri başlatmak.

Zayıf Yönler-Tehditler : Zayıflıkları en aza indirmenin ve tehditlere karşı koymanın yollarını bulmak. Bu durum, az satılan ürünleri artık satmamayı, düşük performans gösteren çalışanları işten çıkarmayı ve daha girişken satış teknikleri geliştirmeyi içerebilir.

Bir işi gerçekleştirmek büyük resimde stratejist olan işletme sahibinin ve üst yönetimin sorumluluğundadır. SWOT ve TOWS analiz yöntemleri, işletmenin uzun vadede ayakta kalabilmesi için geleceğe yönelik bir plan geliştirmesi için basit ve organize bir yoldur.

Sonuç olarak bu analizlerin doğru yapılması ve uygulanması ile, olası risklerden ve krizlerden uzak durmak, hatta krizleri tahmin etmek ve yönetmek mümkün olacaktır.

Konu ilginizi çekiyor ve daha fazla bilgi almak istiyorsanız sizi SWOT/TOWS analizi Semineri'ne davet etmek isteriz.

Görüşmek üzere. İyi çalışmalar.


Yorumlar

  1. TEHDİTLER EĞER DOĞRU DEĞERLENDİRİLEBİLİRSE ŞİRKET İÇİN FIRSATA DA DÖNÜŞEBİLİR. YİNE AYNI ŞEKİLDE FIRSATLAR DOĞRU DEĞERLENDİRİLEMEZSE AYNI ZAMANDA TEHDİT DE OLABİLİR

    YanıtlaSil

Yorum Gönder

Bu blogdaki popüler yayınlar

CEO Gibi Stratejik Düşünmek

Strateji Süreci pek çok uluslararası ve ulusal firmada en alttan en üst kademeye kadar mümkün olduğunca çok çalışanın dahil edildiği bir yönetim aracı olarak başarı ile uygulanmakta, sürekli kendini güncellemekte ve uygulayanlara rekabetçi üstünlük sağlamaktadır. Son dönemde, buna yönelik artan bir trend izlenmektedir. Ülkemizde, 2023 hedeflerinden söz edebiliyoruz, sektörler ve kurumlar da bu hedefler doğrultusunda şekil alıyor ve yollarını belirliyorlar. Bu durum stratejik düşünebilmeyi ve değişimi beraberinde getiriyor ve gerekli kılıyor. Böylelikle strateji kavramının önemi gün geçtikçe artıyor. Nihayetinde gelişmelerin vazgeçilmez kıldığı rekabetçilikte üstün gelebilmenin yolu iyi bir stratejik plandan geçiyor. Ancak, resim herkes için aynı değil. Son dönemlerde pek çok girişimci ile konumlandırmaları ve farklılaşmaları, daha doğrusu bütünde iş modelleri üzerine çalışmalar gerçekleştirdik. Şaşırtıcı olan günümüzde pek çok girişimcinin, işin CEO’su olan kişilerin kendilerini farklı

Kıyaslama (Benchmarking) Nedir?

Şirketlerin rekabet piyasasında performansını ve verimliliğini arttırmak için benzer iş yapan veya benzer iş süreçleri olan başarılı performansa sahip diğer şirketlerin, iş yapma tekniklerini incelemesi ve kendi teknikleriyle kıyaslayarak bu kıyaslama sonucunda elde ettiği bilgileri kendi şirketinde uygulamasına kıyaslama (benchmarking) denir. Kıyaslama (Benchmarking), şirketin bir alanda en iyisi olmak için hizmetlerini, uygulamalarını ve ürünlerini rakiplere veya alanının önde gelenleriyle birlikte değerlendirerek, şirketin kendini geliştirebileceği bir süreçtir. Bu süreç ile şirketler, iyileştirmeye açık alanlarını belirler ve iyileşme çalışmaları başlatırlar. Bu kıyaslamayı yapmada ki temel amaç şirketin üretimini ve karını artırmaktır. Kıyaslama (Benchmarking) uygulamasının temel amaçlarını şu şekilde sıralayabiliriz:       ●      İşletmenin amaç ve hedeflerinin belirlenmesine yardımcı olmak, ●      Belirlenen hedef ve amaçlara ulaşmak için en iyi yolu bulmak, ●      Şir