SWOT Analizi, Prof. George Albert Smith Jr. ve Prof. C. Roland
Christiensen tarafından 1950’li yıllarda geliştirilen, bir işletmenin veya
markanın pazarda veya rakiplerine karşı Güçlü (Strengths) ve Zayıf (Weaknesses)
yönlerini belirlemekte, iç ve dış çevreden kaynaklanan Fırsat (Opportunities)
ve Tehditleri (Threats) tespit etmek için kullanılan stratejik bir tekniktir.
Aynı zamanda SWOT Analizi günümüzde sadece işletmeler için değil,
bireyler için de çok sık kullanılan ve oldukça yararlı bir analiz tekniğidir.
SWOT analizi, bir işletmenin içindeki güçlü ve zayıf yönlerin yanı
sıra dış ortamda bulunan ve iş kararlarını etkileyebilecek fırsatlar ve
tehditlere genel bir bakıştır. SWOT analizi sayesinde işletme, hedeflerine
ulaşmak için elverişli ve elverişsiz olan iç ve dış faktörlerin belirlenmesine
imkan bulmaktadır. Böylelikler, karşılaşılabilecek temel zorlukları tahmin
etmeye ve bunlar etrafında karar vermesi kolaylaşır.
Öncelikle bu konu ile ilişkin temel kategorileri sizlere kısaca
açıklamış olalım.
Güçlü Yönler (Strengths) : Bunlar, organizasyonun daha iyi olduğu ve
rekabeti geride bıraktığı alanlardır. Örnek olarak; güçlü marka bilinirliği,
sadık bir müşteri portföyü, benzersiz teknoloji ve iyi bir finansal durumu
gösterebilir.
Zayıf Yönler (Weaknesses) : Bunlar, optimum düzeyde performans
göstermeyen ve iyileştirilmesi gereken sorunlu alanlardır. Yüksek çalışan devir
hızı, düşük ürün kalitesi, motivasyonsuz satış gücü, sermaye eksikliği ve aşırı
borçlanma örnek olarak gösterilebilir.
Fırsatlar (Opportunities) : Yöneticiler, ürün ve hizmetlerinin daha
fazlasını genişletmek ve satmak için daha iyi fırsatlar belirlerler. Yeni
uluslararası pazarlara girmek, yenilikçi bir ürün hattı geliştirmek veya bir
rakipteki zayıflıktan yararlanmak olabilir.
Tehditler (Threats) : Bunlar, bir işletmeye zarar verebilecek
faktörlerdir. Hızla artan maliyetler, pazardaki yeni rakipler, işgücü arzı,
değişen demografi ve daha fazla hükümet düzenlemesi örnek olarak
gösterilebilir..
İşletmeler üzerinde çalışmanın amacına ulaştıracak başarılı bir SWOT
analizi yapmak, kısa ve basit olması ile mümkün olur. Aynı zamanda katılımlı
bir yaklaşım gerektirir. İşiniz hangi konuda iyi? Hangi alanlarda zayıfsınız?
Fırsatlar neler ve sizi hangi tehditler korkutuyor? Bu sorulara cevaplar
verilerek SWOT analizi tamamlanmalıdır.
SWOT analizi, bir durum tespitidir. Mevcut durum analizi yapıldıktan
sonra, alınacak kararlar veya stratejik yol haritasının belirlenmesi için bir
de TOWS analizi yapılmalıdır. Ancak TOWS analizi oluşturmadan önce SWOT analizi
tamamlanmış olmalıdır.
TOWS, bir işletmenin dış fırsatlarını ve tehditlerini inceler ve
bunları işletmenin güçlü ve zayıf yönleriyle karşılaştırır. Bu analiz, TOWS
stratejilerini geliştirmek ve eyleme geçirilebilir taktikler oluşturmak için
temel oluşturur.
TOWS analizinin mantığı, mevcut stratejik seçenekleri ve takip
edebilecek seçenekleri daha iyi anlamaya yardımcı olmaktır. Tehditlerden
kaçınmak için zayıf yönleri en aza indirirken, fırsatlardan yararlanmak için
hangi seçeneklerin güçlü yönleri en üst düzeye çıkardığına karar verilebilir.
TOWS analizi (stratejileri) dört kategoriye ayrılır:
Güçlü Yönler-Fırsatlar : Fırsatlardan yararlanmak için şirketin güçlü
yönlerinden yararlanarak planlar geliştirmek. Örnek vermek gerekirse; yeni pazarlara
açılmak, ürünlerin kalitesini artırmak ve en çok satan ürünlerin maliyetlerini
azaltmak olabilir.
Zayıf Yönler-Fırsatlar : Zayıf yönleri belirledikten sonra,
fırsatlardan yararlanmak için onları çözmenin yollarına odaklanmak. Bu durumda,
yeni ve daha ucuz tedarikçiler bulmayı, daha girişken pazarlama kampanyaları
geliştirmeyi ve maliyetleri düşürmek için operasyonel süreçleri gözden
geçirmeyi gerektirir.
Güçlü Yönler-Tehditler : Dış tehditlere karşı işletmenin güçlü
yönlerini kullanmak. Örneğin şirketin güçlü bir araştırma ve geliştirme
departmanı varsa, farklı pazarlara girmek için yeni ürün geliştirme projeleri
başlatmak.
Zayıf Yönler-Tehditler : Zayıflıkları en aza indirmenin ve tehditlere
karşı koymanın yollarını bulmak. Bu durum, az satılan ürünleri artık satmamayı,
düşük performans gösteren çalışanları işten çıkarmayı ve daha girişken satış
teknikleri geliştirmeyi içerebilir.
Bir işi gerçekleştirmek büyük resimde stratejist olan işletme
sahibinin ve üst yönetimin sorumluluğundadır. SWOT ve TOWS analiz yöntemleri,
işletmenin uzun vadede ayakta kalabilmesi için geleceğe yönelik bir plan
geliştirmesi için basit ve organize bir yoldur.
Sonuç olarak bu analizlerin doğru yapılması ve uygulanması ile, olası
risklerden ve krizlerden uzak durmak, hatta krizleri tahmin etmek ve yönetmek
mümkün olacaktır.
Konu ilginizi çekiyor ve daha fazla bilgi almak istiyorsanız sizi
SWOT/TOWS analizi Semineri'ne davet etmek isteriz.
Görüşmek üzere. İyi çalışmalar.
TEHDİTLER EĞER DOĞRU DEĞERLENDİRİLEBİLİRSE ŞİRKET İÇİN FIRSATA DA DÖNÜŞEBİLİR. YİNE AYNI ŞEKİLDE FIRSATLAR DOĞRU DEĞERLENDİRİLEMEZSE AYNI ZAMANDA TEHDİT DE OLABİLİR
YanıtlaSil