Ana içeriğe atla

PEST Analizi Nedir?

İşletmeler boş bir hayal içinde faaliyet göstermezler. Çevrelerindeki her değişiklik veya gelişme, işi bazen iyi yönde etkiler, bazen de etkilemez.

İşinizi analiz ederken veya pazar araştırması yaparken bu faktörleri göz önünde bulundurmalısınız. Bu etkileri anlamak, sizi fırsatlardan yararlanmaya ve tehditlere karşı korunmaya hazırlar.


PEST analizi ile işinizi ve projelerinizi destekleyebilecek veya sınırlayabilecek faktörleri özetleyebilir ve planlayabilirsiniz. Bu analiz yöntemi sayesinde, işinizi herhangi bir çevresel değişim yoluyla başarıya götürmek için bu tekniği nasıl kullanacağınızı anlamanıza yardımcı olacaktır. 


Hiç kimse kesin olarak bilmese de, birçok kişi bu analiz yönteminin ortaya koyan kişinin Francis Aguilar adlı bir Harvard profesörü olduğuna inanıyor. 1967'de “Scanning the Business Environment” adlı bir kitap yayınladı. Bu kitapta, işletmelerin dış etkilerini analiz etmek için kullanabilecekleri bir teknik tanımlandı. İncelediği Ekonomik, Teknik, Politik ve Sosyal faktörler için analiz yöntemi ETPS olarak adlandırdı. 1980'lerden bu yana, çeşitli varyasyonlardan geçtikten sonra, bugün hala kullandığımız başlıkla tanımlandı: PEST.


Bununla birlikte, genellikle PESTLE olarak anıldığını görebileceğinizi unutmamak önemlidir. Bazı analistler, yasal ve çevresel faktörler için ayrı sütunlar oluşturur. Bu seçeneğide kullanabilirsiniz, ancak çoğu kişi bu etkileri PEST'te bulunan kategorilere eklemeyi seçmektedirler.


PEST Analizi, işletmenizin başarısını etkileyebilecek Politik, Ekonomik, Sosyo-Kültürel ve Teknolojik faktörleri belirlemek için kullanılan bir iş analitiği aracıdır. PEST Analizi, çevrenizde olup biten her şeyin büyük resmini ve işinizi nasıl etkileyebileceğini gösterir.


PEST; Siyasi, Ekonomik, Sosyal ve Teknolojik kelimelerinin baş harflerinden oluşan bir kısaltmadır.


P (Politic): Siyasi faktörler

Siyasi faktörler, yasal ve resmi düzenlemelerin yanı sıra siyasi iklimin kuruluşunuzun çalışma özgürlüğünü ve nihai karlılığını nasıl etkileyebileceğine bakar. Bu faktörler şunları içerebilir: Yaklaşan yerel, eyalet veya ulusal seçimler, ticaret politikaları, bölgedeki veya ülkedeki yolsuzluk veya organize suç düzeyi, ithalat kısıtlamaları, e-ticaret politikaları, tüketici ve çalışan korumaları.


E (Economic): Ekonomik faktörler

Ekonominin herhangi bir iş üzerinde önemli bir etkisi vardır. Ticari faaliyetleri etkileyebilecek ekonomik faktörler göz önünde bulundurulmalıdır. Bu faktörler şunları içerebilir: Mevcut ekonomik istikrar, öngörülen büyüme ve enflasyon oranları, faiz oranları, maliye politikaları, tüketici alışkanlıkları ve finansal istikrar.


S (Social): Sosyo-kültürel faktörler

Sosyo-kültürel faktörler, işletmenin pazarda ne kadar iyi rekabet edebileceğini anlamak için nüfusun yapısını ve hedef demografiği dikkate alır. Bu faktörler yaş dağılımını, tüketici yaşam tarzları, göç oranları, kültürel tutumları ve işyeri veya yaşam tarzı eğilimlerini içerebilir.


T (Technological): Teknolojik faktörler

Bu faktör, teknolojinin bir organizasyon ve sektördeki özel rolünü, gelişimini ve ayrıca bir bütün olarak toplumu etkileyen daha geniş teknolojik eğilimleri ve kullanımları dikkate alır.

Örneğin, işletmenin yeni teknolojiye erişimi, rekabetin teknolojiye erişimi, altyapının gelişimi faktörlerini içerebilir.


PEST Analizi avantajlarından bazıları ise şunlardır:


  • İşlerin nereye gittiğini daha geniş bir perspektifte göstererek, ne yapılması gerektiği konusunda fikir verir.

  • Rekabette ve değişikliklerde bir adım önde olmak için alınabilecek fırsatları belirler.

  • Varsayımlara güvenmek yerine bilinçli karar vermeyi güçlendirir.

  • Ürün ve iş geliştirmeye rehberlik eder.

  • Büyük hamleler yapmadan önce riskleri değerlendirmeyi sağlar.


Bir PEST analizinin nasıl başarılı bir şekilde gerçekleştirileceği ve bunun stratejik bir pazarlama denetimi gerçekleştirmek için nasıl kullanılabileceği ile ilgileniyorsanız, sizi PEST analizi seminerine davet etmek isteriz. 

 

Görüşmek üzere. İyi çalışmalar.


Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Dengeli Karne Nedir?

Dengeli karne terimi, bir işletmenin çeşitli işlevlerini ve ortaya çıkan sonuçları belirlemek, iyileştirmek ve kontrol etmek için kullanılan bir performans metriğidir. Dengeli karne, işletmelerin karşı karşıya kaldığı stratejik uygulamalardaki başarısızlık ve geleneksel performans sistemlerinin yetersiz kalması sorununa çözüm önerileri getirerek işletmelerin hedeflerine ulaşmalarına katkı sağlar. Kuruluşları ölçmek ve geri bildirim sağlamak için kullanılan dengeli puan kartları, Amerika Birleşik Devletleri, Birleşik Krallık, Japonya ve Avrupa’daki şirketler arasında yaygın olarak kullanılır. Dengeli karne (Balanced Score Card, BSC) kavramı ilk olarak 1992 yılında, önceki metrik performans ölçümlerini alan ve bunları finansal olmayan bilgileri içerecek şekilde uyarlayan David Norton ve Robert Kaplan tarafından tanıtılmıştır. Dengeli puan kartı başlangıçta kar amacı güden şirketler için geliştirildi ancak daha sonra kar amacı gütmeyen ve devlet kurumları tarafından kullanılmak üzere ge...

İnovatif Düşünme Nedir?

İnovatif düşünmenin tanımı, sorunlara yeni fikirler ve yeni yaklaşımlar bulma yeteneğidir. Yaratıcı ve esnek olmakla ilgilidir. İnovatif yani yenilikçi düşünce, statükoyu değiştiren veya ona meydan okuyan sonuçlar içerir. İşyerinde bu, hem çalışanlar hem de müşteriler için daha iyi iş uygulamaları üretmek üzere düşünmenin yollarını aramak anlamına gelir. Teknoloji hızla ilerlerken, başarılı, hatta uzun bir kariyere sahip olmak istiyorsanız esnek olma ve değişime uyum sağlama beceriniz çok önemlidir. İnovatif düşünmeyi bazen yeni ürünler bulmak ile eş anlamlı duyabilirsiniz, ancak bu onun yalnızca bir yönüdür. İnovatif düşünme gerçekte yaratıcı problem çözmedir ve işyerinde rolünüz ne olursa olsun işte işinizde geliştirip kullanabileceğiniz bir beceridir. Aynı eski şeyleri aynı eski yöntemlerle yaparak geçinmeye çalışan bireyler ve kuruluşlar, kendilerini hızla geride bulurlar. Piyasaya liderlik etmek bir yana, rekabetçi kalabilmek için kuruluşlar işyerinde yenilikçi düşünceyi teşvik et...

Başarılı Hedef Belirlemenin Önemi

Hedefler, başarılı bir iş yürütmenin önemli bir parçasıdır. Size net bir odaklanma sağlayabilir, çalışanları motive edebilir ve işletmenizin üzerinde çalışacağı hedefler belirleyebilirler. Hedef belirleme, işletmenizin başarılı olup olmadığını görmek için size bir dizi kriter de sağlayabilir.  Net ve iyi tanımlanmış hedeflere sahip olmak, işinizin yönünü kontrol etmenize ve daha büyük iş hedeflerinize ulaşma şansınızı artırmanıza yardımcı olabilir. İster kısa ister uzun vadeli olsun, şirketin neyi başarmaya çalıştığının net bir şekilde anlaşılmasını sağlarlar. İlgili uzun vadeli hedeflere ulaşmak için kısa vadeli hedefler belirlemek, çoğu işletme için başarının anahtarıdır.  Kısa vadeli hedefleri büyük hedeflere giden "yol üzerindeki duraklar" olarak düşünmek, büyük resmi gözden kaçırmadan süreçleri bölümlere ayırabilir. Hedeflere sahip olmak, günlük görevlere daha fazla anlam verir ve şirket kararlarının arkasındaki mantığı netleştirir. Hedefler güçlüdür; dikkati istenen son...