Ana içeriğe atla

PEST Analizi Nedir?

İşletmeler boş bir hayal içinde faaliyet göstermezler. Çevrelerindeki her değişiklik veya gelişme, işi bazen iyi yönde etkiler, bazen de etkilemez.

İşinizi analiz ederken veya pazar araştırması yaparken bu faktörleri göz önünde bulundurmalısınız. Bu etkileri anlamak, sizi fırsatlardan yararlanmaya ve tehditlere karşı korunmaya hazırlar.


PEST analizi ile işinizi ve projelerinizi destekleyebilecek veya sınırlayabilecek faktörleri özetleyebilir ve planlayabilirsiniz. Bu analiz yöntemi sayesinde, işinizi herhangi bir çevresel değişim yoluyla başarıya götürmek için bu tekniği nasıl kullanacağınızı anlamanıza yardımcı olacaktır. 


Hiç kimse kesin olarak bilmese de, birçok kişi bu analiz yönteminin ortaya koyan kişinin Francis Aguilar adlı bir Harvard profesörü olduğuna inanıyor. 1967'de “Scanning the Business Environment” adlı bir kitap yayınladı. Bu kitapta, işletmelerin dış etkilerini analiz etmek için kullanabilecekleri bir teknik tanımlandı. İncelediği Ekonomik, Teknik, Politik ve Sosyal faktörler için analiz yöntemi ETPS olarak adlandırdı. 1980'lerden bu yana, çeşitli varyasyonlardan geçtikten sonra, bugün hala kullandığımız başlıkla tanımlandı: PEST.


Bununla birlikte, genellikle PESTLE olarak anıldığını görebileceğinizi unutmamak önemlidir. Bazı analistler, yasal ve çevresel faktörler için ayrı sütunlar oluşturur. Bu seçeneğide kullanabilirsiniz, ancak çoğu kişi bu etkileri PEST'te bulunan kategorilere eklemeyi seçmektedirler.


PEST Analizi, işletmenizin başarısını etkileyebilecek Politik, Ekonomik, Sosyo-Kültürel ve Teknolojik faktörleri belirlemek için kullanılan bir iş analitiği aracıdır. PEST Analizi, çevrenizde olup biten her şeyin büyük resmini ve işinizi nasıl etkileyebileceğini gösterir.


PEST; Siyasi, Ekonomik, Sosyal ve Teknolojik kelimelerinin baş harflerinden oluşan bir kısaltmadır.


P (Politic): Siyasi faktörler

Siyasi faktörler, yasal ve resmi düzenlemelerin yanı sıra siyasi iklimin kuruluşunuzun çalışma özgürlüğünü ve nihai karlılığını nasıl etkileyebileceğine bakar. Bu faktörler şunları içerebilir: Yaklaşan yerel, eyalet veya ulusal seçimler, ticaret politikaları, bölgedeki veya ülkedeki yolsuzluk veya organize suç düzeyi, ithalat kısıtlamaları, e-ticaret politikaları, tüketici ve çalışan korumaları.


E (Economic): Ekonomik faktörler

Ekonominin herhangi bir iş üzerinde önemli bir etkisi vardır. Ticari faaliyetleri etkileyebilecek ekonomik faktörler göz önünde bulundurulmalıdır. Bu faktörler şunları içerebilir: Mevcut ekonomik istikrar, öngörülen büyüme ve enflasyon oranları, faiz oranları, maliye politikaları, tüketici alışkanlıkları ve finansal istikrar.


S (Social): Sosyo-kültürel faktörler

Sosyo-kültürel faktörler, işletmenin pazarda ne kadar iyi rekabet edebileceğini anlamak için nüfusun yapısını ve hedef demografiği dikkate alır. Bu faktörler yaş dağılımını, tüketici yaşam tarzları, göç oranları, kültürel tutumları ve işyeri veya yaşam tarzı eğilimlerini içerebilir.


T (Technological): Teknolojik faktörler

Bu faktör, teknolojinin bir organizasyon ve sektördeki özel rolünü, gelişimini ve ayrıca bir bütün olarak toplumu etkileyen daha geniş teknolojik eğilimleri ve kullanımları dikkate alır.

Örneğin, işletmenin yeni teknolojiye erişimi, rekabetin teknolojiye erişimi, altyapının gelişimi faktörlerini içerebilir.


PEST Analizi avantajlarından bazıları ise şunlardır:


  • İşlerin nereye gittiğini daha geniş bir perspektifte göstererek, ne yapılması gerektiği konusunda fikir verir.

  • Rekabette ve değişikliklerde bir adım önde olmak için alınabilecek fırsatları belirler.

  • Varsayımlara güvenmek yerine bilinçli karar vermeyi güçlendirir.

  • Ürün ve iş geliştirmeye rehberlik eder.

  • Büyük hamleler yapmadan önce riskleri değerlendirmeyi sağlar.


Bir PEST analizinin nasıl başarılı bir şekilde gerçekleştirileceği ve bunun stratejik bir pazarlama denetimi gerçekleştirmek için nasıl kullanılabileceği ile ilgileniyorsanız, sizi PEST analizi seminerine davet etmek isteriz. 

 

Görüşmek üzere. İyi çalışmalar.


Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

CEO Gibi Stratejik Düşünmek

Strateji Süreci pek çok uluslararası ve ulusal firmada en alttan en üst kademeye kadar mümkün olduğunca çok çalışanın dahil edildiği bir yönetim aracı olarak başarı ile uygulanmakta, sürekli kendini güncellemekte ve uygulayanlara rekabetçi üstünlük sağlamaktadır. Son dönemde, buna yönelik artan bir trend izlenmektedir. Ülkemizde, 2023 hedeflerinden söz edebiliyoruz, sektörler ve kurumlar da bu hedefler doğrultusunda şekil alıyor ve yollarını belirliyorlar. Bu durum stratejik düşünebilmeyi ve değişimi beraberinde getiriyor ve gerekli kılıyor. Böylelikle strateji kavramının önemi gün geçtikçe artıyor. Nihayetinde gelişmelerin vazgeçilmez kıldığı rekabetçilikte üstün gelebilmenin yolu iyi bir stratejik plandan geçiyor. Ancak, resim herkes için aynı değil. Son dönemlerde pek çok girişimci ile konumlandırmaları ve farklılaşmaları, daha doğrusu bütünde iş modelleri üzerine çalışmalar gerçekleştirdik. Şaşırtıcı olan günümüzde pek çok girişimcinin, işin CEO’su olan kişilerin kendilerini farklı

SWOT / TOWS Analizi Nedir?

SWOT Analizi, Prof. George Albert Smith Jr. ve Prof. C. Roland Christiensen tarafından 1950’li yıllarda geliştirilen, bir işletmenin veya markanın pazarda veya rakiplerine karşı Güçlü (Strengths) ve Zayıf (Weaknesses) yönlerini belirlemekte, iç ve dış çevreden kaynaklanan Fırsat (Opportunities) ve Tehditleri (Threats) tespit etmek için kullanılan stratejik bir tekniktir. Aynı zamanda SWOT Analizi günümüzde sadece işletmeler için değil, bireyler için de çok sık kullanılan ve oldukça yararlı bir analiz tekniğidir. SWOT analizi, bir işletmenin içindeki güçlü ve zayıf yönlerin yanı sıra dış ortamda bulunan ve iş kararlarını etkileyebilecek fırsatlar ve tehditlere genel bir bakıştır. SWOT analizi sayesinde işletme, hedeflerine ulaşmak için elverişli ve elverişsiz olan iç ve dış faktörlerin belirlenmesine imkan bulmaktadır. Böylelikler, karşılaşılabilecek temel zorlukları tahmin etmeye ve bunlar etrafında karar vermesi kolaylaşır. Öncelikle bu konu ile ilişkin temel kategorileri sizler

Kıyaslama (Benchmarking) Nedir?

Şirketlerin rekabet piyasasında performansını ve verimliliğini arttırmak için benzer iş yapan veya benzer iş süreçleri olan başarılı performansa sahip diğer şirketlerin, iş yapma tekniklerini incelemesi ve kendi teknikleriyle kıyaslayarak bu kıyaslama sonucunda elde ettiği bilgileri kendi şirketinde uygulamasına kıyaslama (benchmarking) denir. Kıyaslama (Benchmarking), şirketin bir alanda en iyisi olmak için hizmetlerini, uygulamalarını ve ürünlerini rakiplere veya alanının önde gelenleriyle birlikte değerlendirerek, şirketin kendini geliştirebileceği bir süreçtir. Bu süreç ile şirketler, iyileştirmeye açık alanlarını belirler ve iyileşme çalışmaları başlatırlar. Bu kıyaslamayı yapmada ki temel amaç şirketin üretimini ve karını artırmaktır. Kıyaslama (Benchmarking) uygulamasının temel amaçlarını şu şekilde sıralayabiliriz:       ●      İşletmenin amaç ve hedeflerinin belirlenmesine yardımcı olmak, ●      Belirlenen hedef ve amaçlara ulaşmak için en iyi yolu bulmak, ●      Şir