Ana içeriğe atla

KOBİ Danışmanlığı Nedir? / KOBİ Danışmanı Kimdir? /

KOBİ Danışmanlığı Hakkında Bilmeniz Gerekenler


KOBİ’ler ekonomik ve iktisadi hayatın gerek yarattıkları katma değer gerekse istihdam ettikleri insanların çokluğu nedeni ile ülke ekonomileri için kritik bir öneme sahiptir. Bu derece değerli ve önemli olan kurumların sağlıklı temeller üzerinde büyüyüp gelişebilmeleri amatörlükten uzak profesyonelce bir yaklaşımla yönetilmeleri ile mümkün olabilir. 


Bu anlayışın hayat bulmasının somut bir karşılığı olarak KOBİ danışmanları, küçük ve orta ölçekli işletmelerin varlıklarını korumaları ve geliştirmeleri için bir çözüm olabilir. Mesleki yeterlilik kurumu (MYK)  KOSGEB ile ortak çalışılarak KOBİ danışmanlığı meslek standardını oluşturdu. “KOBİ Danışmanı (Seviye 6)” ulusal yeterliliği olarak adlandırılan bu standartla KOBİ danışmanı olmak isteyen adayların bilgi ve yetkinliklerinin ölçülmesi ve sertifikalandırılması amaçlanmaktadır.


KOBİ Danışmanı Ne Yapar?


KOBİ danışmanı KOBİ’lere sunduğu hizmetin hazırlık sürecini yönetir, mevcut durum analizi yaparak KOBİ’lerin sorun alanlarını tespit eder ve bu alanlarda çözüm önerileri getirir aynı zamanda sunduğu hizmetin sürdürülebilirliğini sağlar. KOBİ’lerle müşteri arasındaki ilişkinin  yönetilmesinde rol oynar. Çalışmalarını iş sağlığı ve güvenliği, çevre koruma önlemleri çerçevesinde sürdürür.

 

KOBİ Danışmanı Nasıl Olunur?


Kobi danışmanı olmak için herhangi bir mezuniyet veya tecrübe şartı aranmamaktadır. MYK tarafından belirlenen sınav ve belgelendirme yeterliliklerine sahip, MYK tarafından yetkinliği önceden belirlenmiş kurumlar KOBİ danışmanlığı sınavını gerçekleştirilebilmektedir. Sınavlar MYK’nın yeterlilik standartları doğrultusunda yapılır. Teorik ve uygulama olmak üzere iki aşamadan oluşur.


Sınavın Yapısı


Teorik Sınav

 

Yeterlilik Kobi danışmanlığı sınavına ilişkin olarak A1,A2 ve A3 birimlerini belirlemiş olup A3 birimi 5 işletmecilik alanına ilişkin bilgi düzeyinin ölçülmesine yönelik olarak kurgulanmıştır.


A1 birimi: İş Sağlığı ve Güvenliği,Çevre Koruma,Kalite ve Mesleki Gelişim Birimi


A2 birimi: İş Organizasyonu,Müşteri İlişkileri ve Hizmet Öncesi Hazırlık Birimi


A3 birimi: Kobi Danışmanlığı Hizmetine İlişkin Süreçlerin Yönetilmesi

    Bu birimde aday 5 farklı Kobi faaliyet alanından teorik ve uygulama sınavına girmektedir.

         

  • İşletme Yönetimi Alanı,

  • Finans Alanı,

  • İnsan Kaynakları Alanı,

  • Pazarlama ve Satış Alanı,

  • Üretim Alanıdır.

Uygulama Sınavı


A3 yeterlilik birimi performans sınavları ise teorik sınavlarla eşgüdümlü olarak yine beş alanda gerçekleştirilmektedir. 

Burada vurgulanması gereken en kritik nokta, ifade edilen alanlarda hedef başarı puanı ve üzeri teorik sınav puanı alınması halinde adayın uygulama sınavına girebileceğidir. Burada adaydan örnek bir olayı esas alarak kanaat ve değerlendirmelerini bir jüriye veya kişiye (değerlendirici) sunması beklenmektedir.  

Uygulama Sınav Alanları 

  • İşletme Yönetimi Örnek Olay Çözümlemesi

  • Finans Alanı Örnek Olay Çözümlemesi

  • İnsan Kaynakları Alanı Örnek Olay Çözümlemesi

  • Pazarlama ve Satış Alanı Örnek Olay Çözümlemesi 

  • Üretim Alanı Örnek Olay Çözümlemesi

     

Günümüzde KOBİ’ler için oldukça etkili bir öneme sahip KOBİ danışmanları bankalarda, kobi danışmanlık hizmeti veren şirketlerde, finans kurumlarında ya da kendilerine ait danışmanlık merkezi üzerinden faaliyetlerini sürdürebilirler.


Peki KOBİ’lerin bir danışmana neden ihtiyacı var sorusunu kendimize sorabiliriz. Küçük ve orta ölçekli işletmelerin varlıklarını sağlıklı bir şekilde devam ettirebilmeleri ve yoğun rekabet koşulları altında piyasadaki konumlarını sağlamlaştırabilmeleri rasyonel ilkelere dayalı bir yönetim anlayışı ile mümkün olabilir. 

İşletme fonksiyonları olarak nitelendirebileceğimiz genel işletmecilik, insan kaynakları yönetimi, finans, üretim yönetimi, satış ve pazarlama gibi alanlar uzmanlık gerektiren konu başlıkları olarak nitelendirilebilir. Bu tür karmaşık iş ve işlemler arasında işverenlere sağlıklı tavsiyeler sunacak ve onları doğru olarak yönlendirecek profesyonellere büyük ihtiyaç vardır.

Bu konu ilginizi çekiyor ve KOBİ Danışmanı olma fikrine sıcak bakıyorsanız KOBİ Danışmanlığı eğitimimize katılmanızı öneririz.


Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

CEO Gibi Stratejik Düşünmek

Strateji Süreci pek çok uluslararası ve ulusal firmada en alttan en üst kademeye kadar mümkün olduğunca çok çalışanın dahil edildiği bir yönetim aracı olarak başarı ile uygulanmakta, sürekli kendini güncellemekte ve uygulayanlara rekabetçi üstünlük sağlamaktadır. Son dönemde, buna yönelik artan bir trend izlenmektedir. Ülkemizde, 2023 hedeflerinden söz edebiliyoruz, sektörler ve kurumlar da bu hedefler doğrultusunda şekil alıyor ve yollarını belirliyorlar. Bu durum stratejik düşünebilmeyi ve değişimi beraberinde getiriyor ve gerekli kılıyor. Böylelikle strateji kavramının önemi gün geçtikçe artıyor. Nihayetinde gelişmelerin vazgeçilmez kıldığı rekabetçilikte üstün gelebilmenin yolu iyi bir stratejik plandan geçiyor. Ancak, resim herkes için aynı değil. Son dönemlerde pek çok girişimci ile konumlandırmaları ve farklılaşmaları, daha doğrusu bütünde iş modelleri üzerine çalışmalar gerçekleştirdik. Şaşırtıcı olan günümüzde pek çok girişimcinin, işin CEO’su olan kişilerin kendilerini farklı

SWOT / TOWS Analizi Nedir?

SWOT Analizi, Prof. George Albert Smith Jr. ve Prof. C. Roland Christiensen tarafından 1950’li yıllarda geliştirilen, bir işletmenin veya markanın pazarda veya rakiplerine karşı Güçlü (Strengths) ve Zayıf (Weaknesses) yönlerini belirlemekte, iç ve dış çevreden kaynaklanan Fırsat (Opportunities) ve Tehditleri (Threats) tespit etmek için kullanılan stratejik bir tekniktir. Aynı zamanda SWOT Analizi günümüzde sadece işletmeler için değil, bireyler için de çok sık kullanılan ve oldukça yararlı bir analiz tekniğidir. SWOT analizi, bir işletmenin içindeki güçlü ve zayıf yönlerin yanı sıra dış ortamda bulunan ve iş kararlarını etkileyebilecek fırsatlar ve tehditlere genel bir bakıştır. SWOT analizi sayesinde işletme, hedeflerine ulaşmak için elverişli ve elverişsiz olan iç ve dış faktörlerin belirlenmesine imkan bulmaktadır. Böylelikler, karşılaşılabilecek temel zorlukları tahmin etmeye ve bunlar etrafında karar vermesi kolaylaşır. Öncelikle bu konu ile ilişkin temel kategorileri sizler

Kıyaslama (Benchmarking) Nedir?

Şirketlerin rekabet piyasasında performansını ve verimliliğini arttırmak için benzer iş yapan veya benzer iş süreçleri olan başarılı performansa sahip diğer şirketlerin, iş yapma tekniklerini incelemesi ve kendi teknikleriyle kıyaslayarak bu kıyaslama sonucunda elde ettiği bilgileri kendi şirketinde uygulamasına kıyaslama (benchmarking) denir. Kıyaslama (Benchmarking), şirketin bir alanda en iyisi olmak için hizmetlerini, uygulamalarını ve ürünlerini rakiplere veya alanının önde gelenleriyle birlikte değerlendirerek, şirketin kendini geliştirebileceği bir süreçtir. Bu süreç ile şirketler, iyileştirmeye açık alanlarını belirler ve iyileşme çalışmaları başlatırlar. Bu kıyaslamayı yapmada ki temel amaç şirketin üretimini ve karını artırmaktır. Kıyaslama (Benchmarking) uygulamasının temel amaçlarını şu şekilde sıralayabiliriz:       ●      İşletmenin amaç ve hedeflerinin belirlenmesine yardımcı olmak, ●      Belirlenen hedef ve amaçlara ulaşmak için en iyi yolu bulmak, ●      Şir