Ana içeriğe atla

Kıyaslama (Benchmarking) Nedir?

Şirketlerin rekabet piyasasında performansını ve verimliliğini arttırmak için benzer iş yapan veya benzer iş süreçleri olan başarılı performansa sahip diğer şirketlerin, iş yapma tekniklerini incelemesi ve kendi teknikleriyle kıyaslayarak bu kıyaslama sonucunda elde ettiği bilgileri kendi şirketinde uygulamasına kıyaslama (benchmarking) denir.

Kıyaslama (Benchmarking), şirketin bir alanda en iyisi olmak için hizmetlerini, uygulamalarını ve ürünlerini rakiplere veya alanının önde gelenleriyle birlikte değerlendirerek, şirketin kendini geliştirebileceği bir süreçtir. Bu süreç ile şirketler, iyileştirmeye açık alanlarını belirler ve iyileşme çalışmaları başlatırlar. Bu kıyaslamayı yapmada ki temel amaç şirketin üretimini ve karını artırmaktır.

Kıyaslama (Benchmarking) uygulamasının temel amaçlarını şu şekilde sıralayabiliriz:

          İşletmenin amaç ve hedeflerinin belirlenmesine yardımcı olmak,

     Belirlenen hedef ve amaçlara ulaşmak için en iyi yolu bulmak,

     Şirket performansını artırmak,

     Rekabet üstünlüğü sağlamak,

     Maliyetleri azaltmak,

     Motivasyon ve performansı artırmak,

     Şirketlerin kıyaslama ile güçlü ve zayıf yönlerini belirlemek.

Kıyaslama (Benchmarking) Aşamaları

Planlama Aşaması

Bu aşamada, şirket eksik yönlerini tespit ederek bu eksiklikleri gidermek için nasıl bir yol izleyeceğine karar vermelidir. Gidilecek yol net olmalıdır. Planlama aşaması benchmarking sürecinin en detaylı olunması gereken aşamasıdır.

Şirket Seçimi

Bu aşamada, kıyaslama yapılacak şirketin seçimi yapılır. Bu seçim yapılırken seçilen şirketin kıyaslama yapacak şirket ile benzer sektörden olması ve işlerin çok iyi yürütülüyor olması gerekir. Sonrasında şirket ile iletişime geçilerek iş birliği yapılır.

Analiz

Bu aşamada, belirlenen şirket ile gerekli bilgiler paylaşılır ve karşılaştırma analizleri yapılır. Analiz doğrultusunda veriler hazırlanır ve eksik olanlar varsa tamamlanır ve çözüm önerileri sunulur.

Uygulama

Bu aşama son ve en önemli aşamadır. Yapılan analizler sonucunda hazırlanan verilerin şirket için uygulanabilir ve doğru olması gerekir. Sürecin doğru ilerleyebilmesi ve başarılı olabilmesi için yöneticiler ve tüm çalışanların katılımı gerekir. Çalışmanın başarıyla sonuçlanması için doğru bir zamanlama yapılması da son derece önemlidir.

Kıyaslama (Benchmarking) süreci şirketlerin kendilerini geliştirmek için pazarda en iyi olan rakiplerle ürün, süreç ve yöntemlerinin karşılaştırıldığı sonuçların değil, işlemlerin nasıl yapıldığını inceleyen bir süreçtir. Bu süreç iki tarafında kazançlı çıkmasını sağlar. Her sektörden en iyi süreçleri öğrenme fırsatı sunarak örgüte, alanında en iyi olmanın kapısını açar.

Konu ilginizi çekiyor ve daha fazla bilgi almak istiyorsanız sizi Kıyaslama (Benchmarking) Seminerine davet etmek isteriz.

Görüşmek üzere. İyi çalışmalar.

 

 

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

CEO Gibi Stratejik Düşünmek

Strateji Süreci pek çok uluslararası ve ulusal firmada en alttan en üst kademeye kadar mümkün olduğunca çok çalışanın dahil edildiği bir yönetim aracı olarak başarı ile uygulanmakta, sürekli kendini güncellemekte ve uygulayanlara rekabetçi üstünlük sağlamaktadır. Son dönemde, buna yönelik artan bir trend izlenmektedir. Ülkemizde, 2023 hedeflerinden söz edebiliyoruz, sektörler ve kurumlar da bu hedefler doğrultusunda şekil alıyor ve yollarını belirliyorlar. Bu durum stratejik düşünebilmeyi ve değişimi beraberinde getiriyor ve gerekli kılıyor. Böylelikle strateji kavramının önemi gün geçtikçe artıyor. Nihayetinde gelişmelerin vazgeçilmez kıldığı rekabetçilikte üstün gelebilmenin yolu iyi bir stratejik plandan geçiyor. Ancak, resim herkes için aynı değil. Son dönemlerde pek çok girişimci ile konumlandırmaları ve farklılaşmaları, daha doğrusu bütünde iş modelleri üzerine çalışmalar gerçekleştirdik. Şaşırtıcı olan günümüzde pek çok girişimcinin, işin CEO’su olan kişilerin kendilerini farklı

SWOT / TOWS Analizi Nedir?

SWOT Analizi, Prof. George Albert Smith Jr. ve Prof. C. Roland Christiensen tarafından 1950’li yıllarda geliştirilen, bir işletmenin veya markanın pazarda veya rakiplerine karşı Güçlü (Strengths) ve Zayıf (Weaknesses) yönlerini belirlemekte, iç ve dış çevreden kaynaklanan Fırsat (Opportunities) ve Tehditleri (Threats) tespit etmek için kullanılan stratejik bir tekniktir. Aynı zamanda SWOT Analizi günümüzde sadece işletmeler için değil, bireyler için de çok sık kullanılan ve oldukça yararlı bir analiz tekniğidir. SWOT analizi, bir işletmenin içindeki güçlü ve zayıf yönlerin yanı sıra dış ortamda bulunan ve iş kararlarını etkileyebilecek fırsatlar ve tehditlere genel bir bakıştır. SWOT analizi sayesinde işletme, hedeflerine ulaşmak için elverişli ve elverişsiz olan iç ve dış faktörlerin belirlenmesine imkan bulmaktadır. Böylelikler, karşılaşılabilecek temel zorlukları tahmin etmeye ve bunlar etrafında karar vermesi kolaylaşır. Öncelikle bu konu ile ilişkin temel kategorileri sizler