Şirketlerin rekabet piyasasında performansını ve verimliliğini arttırmak için benzer iş yapan veya benzer iş süreçleri olan başarılı performansa sahip diğer şirketlerin, iş yapma tekniklerini incelemesi ve kendi teknikleriyle kıyaslayarak bu kıyaslama sonucunda elde ettiği bilgileri kendi şirketinde uygulamasına kıyaslama (benchmarking) denir.
Kıyaslama (Benchmarking), şirketin bir alanda en iyisi olmak için hizmetlerini, uygulamalarını ve ürünlerini rakiplere veya alanının önde gelenleriyle birlikte değerlendirerek, şirketin kendini geliştirebileceği bir süreçtir. Bu süreç ile şirketler, iyileştirmeye açık alanlarını belirler ve iyileşme çalışmaları başlatırlar. Bu kıyaslamayı yapmada ki temel amaç şirketin üretimini ve karını artırmaktır.
Kıyaslama (Benchmarking) uygulamasının temel amaçlarını şu şekilde sıralayabiliriz:
● Belirlenen hedef ve amaçlara ulaşmak için en iyi yolu bulmak,
● Şirket performansını artırmak,
● Rekabet üstünlüğü sağlamak,
● Maliyetleri azaltmak,
● Motivasyon ve performansı artırmak,
● Şirketlerin kıyaslama ile güçlü ve zayıf yönlerini belirlemek.
Kıyaslama
(Benchmarking) Aşamaları
Planlama Aşaması
Bu aşamada, şirket eksik yönlerini tespit ederek bu eksiklikleri gidermek için nasıl bir yol izleyeceğine karar vermelidir. Gidilecek yol net olmalıdır. Planlama aşaması benchmarking sürecinin en detaylı olunması gereken aşamasıdır.
Şirket Seçimi
Bu aşamada, kıyaslama yapılacak şirketin seçimi yapılır. Bu seçim yapılırken seçilen şirketin kıyaslama yapacak şirket ile benzer sektörden olması ve işlerin çok iyi yürütülüyor olması gerekir. Sonrasında şirket ile iletişime geçilerek iş birliği yapılır.
Analiz
Bu aşamada, belirlenen şirket ile gerekli bilgiler paylaşılır ve karşılaştırma analizleri yapılır. Analiz doğrultusunda veriler hazırlanır ve eksik olanlar varsa tamamlanır ve çözüm önerileri sunulur.
Uygulama
Bu aşama son ve en önemli aşamadır. Yapılan analizler sonucunda hazırlanan verilerin şirket için uygulanabilir ve doğru olması gerekir. Sürecin doğru ilerleyebilmesi ve başarılı olabilmesi için yöneticiler ve tüm çalışanların katılımı gerekir. Çalışmanın başarıyla sonuçlanması için doğru bir zamanlama yapılması da son derece önemlidir.
Kıyaslama (Benchmarking) süreci şirketlerin kendilerini geliştirmek için pazarda en iyi olan rakiplerle ürün, süreç ve yöntemlerinin karşılaştırıldığı sonuçların değil, işlemlerin nasıl yapıldığını inceleyen bir süreçtir. Bu süreç iki tarafında kazançlı çıkmasını sağlar. Her sektörden en iyi süreçleri öğrenme fırsatı sunarak örgüte, alanında en iyi olmanın kapısını açar.
Konu ilginizi çekiyor ve daha fazla bilgi almak istiyorsanız sizi Kıyaslama (Benchmarking) Seminerine davet etmek isteriz.
Görüşmek üzere. İyi çalışmalar.
Yorumlar
Yorum Gönder