Ana içeriğe atla

Stratejik Planlamanın KOBİ'ler İçin Önemi Nedir?

Stratejik planlama bir işletmenin uzun vadeli hedefleri veya istekleri ile ilgili olarak belirli iş stratejilerini oluşturma, bunları uygulama ve planı yürütmesidir. Bir işletmenin stratejik hedeflerini gerçekleştirmek için muhasebe, finans, pazarlama ve insan kaynakları gibi çeşitli departmanları koordine etmeye odaklanan bir kavramdır. Stratejik planlama, daha uzun sürebilmesine rağmen, genel olarak üç ila beş yıllık bir ömre sahip orta ve uzun vadeli hedefleri temsil eder. Stratejik planlama terimi stratejik yönetim ile eş anlamlıdır. Stratejik planlama tüm örgütü kapsar ve işletmelerin daha alt düzeyde yapılan planlarına temel oluşturur.

Bu yazımızda küçük ve orta ölçekli işletmeler olan KOBİ’ler için stratejik planlamanın önemine vurgu yapacağız. KOBİ’ler çevre şartlarının sürekli değişmesi, belirsizliğin artması, ekonomik nedenler, teknolojik yetersizlikler, artan rekabet, hukuki koşullar ve sosyo-politik gibi nedenlerle başarılı olması ve faaliyetlerine devam edebilmesi gittikçe zorlaşan yapılar haline gelmektedir. Bu nedenle KOBİ’lerin vizyon sahibi, değişiklikleri zamanında görebilen ve hızlı karar verebilen yöneticilere ihtiyacı vardır. Stratejik planlama süreci, yöneticinin önemli ölçüde düşünmesini ve planlamasını gerektirir.  Bir eylem planına karar vermeden ve bunu stratejik olarak asıl uygulayacaklarına karar vermeden önce, yöneticiler birçok seçeneği değerlendirir. Yönetim stratejik planlamanın sonunda, olumlu sonuçlar üretme olasılığı en yüksek olan düşük maliyetli ve yüksek başarı olasılığı olan bir stratejiye karar verir.

İşletmeler, çalışmak için yön ve örgütsel hedeflere ihtiyaç duyar. Stratejik plan, iş hedeflerine ulaşmak için bir yol haritasıdır. İyi bir stratejik plana sahip olmadan bir işletmenin hedeflerine ulaşma yolunda olup olmadığını söyleyemeyiz. KOBİ’lerin kaynakları ve hedefleri ile çevresel şartlar arasındaki uyumu sağlayan, güçlü bir vizyon oluşturan stratejik plandır. Strateji planlama yapan KOBİ’ler, yapmayan işletmelere nazaran geleceğe daha hazır oldukları, ani olaylar karşısında, önceden hazırlanan alternatif stratejik planlar sayesinde, daha hızlı ve etkin bir değişim gösterdikleri görülür.

Stratejik planlamadan elde edilen başlıca faydalardan bahsedecek olursak:

1- Mantıklı, sistematik bir yaklaşım kullanarak daha iyi stratejiler oluşturmaya yardımcı olur

Bu genellikle en önemli faydadır. Bazı araştırmalar, stratejik planlama sürecinin, belirli bir stratejinin başarısından bağımsız olarak, bir işletmenin genel performansını iyileştirmeye yönelik önemli katkı sağladığını göstermektedir.

2- İşverenler ve çalışanlar arasındaki iletişimin geliştirir

İletişim, stratejik planlama sürecinin başarısı için çok önemlidir. Stratejik planlama yöneticilerin ve çalışanların kuruluşun hedeflerine bağlılık göstermesine yardımcı olur. Hem çalışanlar hem de yöneticiler işletmenin büyümesini teşvik eden yenilikçi ve yaratıcı olma eğilimindedirler.

3- İşletmelere değişim ve gelişim olanağı sağlar

Stratejik planlama, işletmelere rekabet üstünlüğü sağlayarak gelişimlerine katkıda bulunur. Yönetim fonksiyonlarında ‘planlama’ ile başlayan ve ‘kontrol’ ile yinelenen bir döngüdür. amaçları arasında mukayese olanağı sağlayarak sürekli değişme ve gelişmeyi sağlar.

Stratejik plan önemli miktarda zaman, çaba ve para gerektirsede, iyi düşünülmüş bir stratejik plan işletmenin büyümesini, hedef başarısını ve çalışan memnuniyetini etkiler. İşletmeleri gelecekteki fırsatlar ve zorluklardan haberdar eder. Ayrıca riskleri tahmin etmeye, fırsatları yakalamaya ve sorunların üstesinden gelmek için hangi kaynaklara ihtiyaç duyulacağını belirler. Stratejik planlama aynı zamanda bireylere bir yön duygusu verir ve onları ortak bir misyon etrafında toplar.

Konu ilginizi çekiyor ve daha fazla bilgi almak istiyorsanız sizi KOBİ Platformu etkinliklerine davet etmek isteriz.

Görüşmek üzere. İyi çalışmalar.


Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

CEO Gibi Stratejik Düşünmek

Strateji Süreci pek çok uluslararası ve ulusal firmada en alttan en üst kademeye kadar mümkün olduğunca çok çalışanın dahil edildiği bir yönetim aracı olarak başarı ile uygulanmakta, sürekli kendini güncellemekte ve uygulayanlara rekabetçi üstünlük sağlamaktadır. Son dönemde, buna yönelik artan bir trend izlenmektedir. Ülkemizde, 2023 hedeflerinden söz edebiliyoruz, sektörler ve kurumlar da bu hedefler doğrultusunda şekil alıyor ve yollarını belirliyorlar. Bu durum stratejik düşünebilmeyi ve değişimi beraberinde getiriyor ve gerekli kılıyor. Böylelikle strateji kavramının önemi gün geçtikçe artıyor. Nihayetinde gelişmelerin vazgeçilmez kıldığı rekabetçilikte üstün gelebilmenin yolu iyi bir stratejik plandan geçiyor. Ancak, resim herkes için aynı değil. Son dönemlerde pek çok girişimci ile konumlandırmaları ve farklılaşmaları, daha doğrusu bütünde iş modelleri üzerine çalışmalar gerçekleştirdik. Şaşırtıcı olan günümüzde pek çok girişimcinin, işin CEO’su olan kişilerin kendilerini farklı

SWOT / TOWS Analizi Nedir?

SWOT Analizi, Prof. George Albert Smith Jr. ve Prof. C. Roland Christiensen tarafından 1950’li yıllarda geliştirilen, bir işletmenin veya markanın pazarda veya rakiplerine karşı Güçlü (Strengths) ve Zayıf (Weaknesses) yönlerini belirlemekte, iç ve dış çevreden kaynaklanan Fırsat (Opportunities) ve Tehditleri (Threats) tespit etmek için kullanılan stratejik bir tekniktir. Aynı zamanda SWOT Analizi günümüzde sadece işletmeler için değil, bireyler için de çok sık kullanılan ve oldukça yararlı bir analiz tekniğidir. SWOT analizi, bir işletmenin içindeki güçlü ve zayıf yönlerin yanı sıra dış ortamda bulunan ve iş kararlarını etkileyebilecek fırsatlar ve tehditlere genel bir bakıştır. SWOT analizi sayesinde işletme, hedeflerine ulaşmak için elverişli ve elverişsiz olan iç ve dış faktörlerin belirlenmesine imkan bulmaktadır. Böylelikler, karşılaşılabilecek temel zorlukları tahmin etmeye ve bunlar etrafında karar vermesi kolaylaşır. Öncelikle bu konu ile ilişkin temel kategorileri sizler

Kıyaslama (Benchmarking) Nedir?

Şirketlerin rekabet piyasasında performansını ve verimliliğini arttırmak için benzer iş yapan veya benzer iş süreçleri olan başarılı performansa sahip diğer şirketlerin, iş yapma tekniklerini incelemesi ve kendi teknikleriyle kıyaslayarak bu kıyaslama sonucunda elde ettiği bilgileri kendi şirketinde uygulamasına kıyaslama (benchmarking) denir. Kıyaslama (Benchmarking), şirketin bir alanda en iyisi olmak için hizmetlerini, uygulamalarını ve ürünlerini rakiplere veya alanının önde gelenleriyle birlikte değerlendirerek, şirketin kendini geliştirebileceği bir süreçtir. Bu süreç ile şirketler, iyileştirmeye açık alanlarını belirler ve iyileşme çalışmaları başlatırlar. Bu kıyaslamayı yapmada ki temel amaç şirketin üretimini ve karını artırmaktır. Kıyaslama (Benchmarking) uygulamasının temel amaçlarını şu şekilde sıralayabiliriz:       ●      İşletmenin amaç ve hedeflerinin belirlenmesine yardımcı olmak, ●      Belirlenen hedef ve amaçlara ulaşmak için en iyi yolu bulmak, ●      Şir