Ana içeriğe atla

Türkiye'de E-Ticaret Sektöründeki Fırsatlar

Elektronik ticaret (e-ticaret), internet üzerinden mal veya hizmet alıp satan bireyleri ya da şirketleri ifade eder. E-ticaret farklı pazar segmentlerinde faaliyet gösterir ve bilgisayarlar, tabletler, akıllı telefonlar ve diğer akıllı cihazlar üzerinden yapılabilir. Bugün, e-ticaret yöntemiyle hemen hemen her şey alınıp satılabilir. Bu yönüyle e-ticaret oldukça rekabetçidir. Bir şirketi çevrimiçi yürütmek için gereken bütün süreçleri kapsayan e-ticaret büyük endüstrinin bir parçasıdır.

E-ticaret, insanların ürün ve hizmetleri satın alma ve tüketme şeklini değiştirdi. Gün geçtikçe daha fazla insan, evlerine kolayca teslim edilebilecek malları sipariş etmek için bilgisayarlarına veya akıllı cihazlarına yöneliyor. Bu nedenle perakende sektörü önemini yitirmeye başladı. Yeni nesil girişimler, geleneksel perakendecileri iş yapma şekillerinde değişiklik yapmaya zorlayarak hatırı sayılır bir popülerlik kazandı.

Tüm Dünya’da olduğu gibi Türkiye’de de e-ticaret sektörü hızla büyüyen sektörlerden birisidir. Nüfus büyüklüğü, internet kullanım oranı, gelişen ve artan alternatif ödeme sistemleri e-ticaretin büyümesine ve gelişmesine katkı sağlayan faktörlerden bazılarıdır. Kullanıcıların mağaza gitmeden istedikleri ürünleri fiyat karşılaştırması yaparak alabilecek olması bu sektöre olan ilgiyi daha da artırıyor. Özellikle Covid–19 pandemisiyle beraber e-ticaret kanalındaki ilgi hem tüketici hem de üretici bazında hızla arttı. Türkiye’de pandeminin başladığı dönemden itibaren genel ticarette düşüş gözlemlenirken, e-ticaret trendinde artış devam ediyor.

E-ticaret özellikle küçük işletmeler gibi kısıtlı erişim alanlarına sahip olanların ürün veya hizmetleri için daha ucuz ve daha verimli dağıtım kanalları sağlayarak daha geniş bir pazar varlığına erişmesine yardımcı olmuştur. 

Dijital dönüşüm, işletmelerin geleceği demektir. İşletmelerin dijital dönüşüme ayak uyduramaması e-ticaretin büyümesine engeldir. E-ticaret sektörü potansiyelinin hayata geçirilebilmesi için perakendecilerin ve KOBİ’lerin e-ticaret sektörüne dahil olması gerekmektedir. 

E-ticaretin sağladığı birçok avantaj ve dezavantajı vardır. Avantajlarından bahsedecek olursak:

  • Kolaylık: E-ticaret haftanın yedi günü 24 saat gerçekleştirilebilir. Mağazanızdan uzaktayken ya da mağaza kapalıyken gelir elde etmek mümkündür.


  • Seçenek fazlalığı: Birçok mağaza, fiziksel ortamda bulunan muadillerinden daha geniş bir ürün yelpazesini çevrimiçi olarak sunar.


  • Daha düşük başlangıç maliyeti: E-ticaret şirketleri bir depo veya üretim sahası gerektirebilir, ancak genellikle fiziksel bir vitrine ihtiyaç duymazlar. Dijital olarak çalıştırmanın maliyeti genellikle kira, sigorta, bina bakımları ve emlak vergileri ödemekten daha ucuzdur.     


  • Uluslararası satış: Bir e-ticaret mağazası müşteriye gönderi yapabildiği sürece, bir e-ticaret şirketi dünyadaki herkese satış yapabilir ve fiziki coğrafya ile sınırlı değildir.


Ancak e-ticaret sisteminin dezavantajlarından da bahsetmek gerekir: 


  • Sınırlı müşteri hizmeti: Bir bilgisayar için çevrimiçi alışveriş yapıyorsanız, bir çalışandan belirli bir modelin özelliklerini göstermesini isteyemezsiniz.


  • Anında memnuniyet eksikliği: Çevrimiçi bir ürün satın aldığınızda, evinize veya ofisinize gönderilmesini beklersiniz. Ürünü anında görerek almak müşteriye daha fazla memnuniyet sağlar. Ürünün elinize ulaşmasını bekleme süreci biraz sancılı bir süreç olabilir.


  • Ürüne dokunamama: Çevrimiçi görseller, bir ürün hakkındaki özellikleri tam olarak yansıtmayabilir ve bu nedenle, alınan ürünler tüketici beklentileriyle eşleşmediğinde e-ticaret satın alımları tatmin edici olmayabilir.


  • Yüksek rekabet: Düşük maliyetle pazara giriş yapabiliyor olmak diğer rakiplerin de pazara kolayca girebileceği anlamına gelir. E-ticaret şirketleri dikkatli pazarlama stratejilerine sahip olmalıdır. 


E-ticaret Türkiye için de önemli fırsatlar sunmaktadır. Bunların belli başlıları aşağıdaki gibi listelenebilir:


  • KOBİ’ler için yeni pazar fırsatları sunması


  • Yeni iş piyasaları oluşturması


  • Yeni ödeme sistemleri gelişmesi ve yaygınlaşması


  • Avrupa ve Asya arasında güçlü bağlantılar kurulması ve yaygınlaşması


E-ticaret Türkiye’de hem mevcut hem de yeni girişimciler için önemli fırsatlar yaratmaktadır. Sadece iç piyasa potansiyelini değil, aynı zamanda dış piyasa potansiyelini de arttırmaktadır. Genç ve kadın girişimci sayısının artmasında önemli rol oynayarak istihdam piyasasına da katkı sağlar. 


Konu ilginizi çekiyor ve daha fazla bilgi almak istiyorsanız sizi KOBİ Platformu etkinliklerine davet etmek isteriz.


Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

CEO Gibi Stratejik Düşünmek

Strateji Süreci pek çok uluslararası ve ulusal firmada en alttan en üst kademeye kadar mümkün olduğunca çok çalışanın dahil edildiği bir yönetim aracı olarak başarı ile uygulanmakta, sürekli kendini güncellemekte ve uygulayanlara rekabetçi üstünlük sağlamaktadır. Son dönemde, buna yönelik artan bir trend izlenmektedir. Ülkemizde, 2023 hedeflerinden söz edebiliyoruz, sektörler ve kurumlar da bu hedefler doğrultusunda şekil alıyor ve yollarını belirliyorlar. Bu durum stratejik düşünebilmeyi ve değişimi beraberinde getiriyor ve gerekli kılıyor. Böylelikle strateji kavramının önemi gün geçtikçe artıyor. Nihayetinde gelişmelerin vazgeçilmez kıldığı rekabetçilikte üstün gelebilmenin yolu iyi bir stratejik plandan geçiyor. Ancak, resim herkes için aynı değil. Son dönemlerde pek çok girişimci ile konumlandırmaları ve farklılaşmaları, daha doğrusu bütünde iş modelleri üzerine çalışmalar gerçekleştirdik. Şaşırtıcı olan günümüzde pek çok girişimcinin, işin CEO’su olan kişilerin kendilerini farklı

SWOT / TOWS Analizi Nedir?

SWOT Analizi, Prof. George Albert Smith Jr. ve Prof. C. Roland Christiensen tarafından 1950’li yıllarda geliştirilen, bir işletmenin veya markanın pazarda veya rakiplerine karşı Güçlü (Strengths) ve Zayıf (Weaknesses) yönlerini belirlemekte, iç ve dış çevreden kaynaklanan Fırsat (Opportunities) ve Tehditleri (Threats) tespit etmek için kullanılan stratejik bir tekniktir. Aynı zamanda SWOT Analizi günümüzde sadece işletmeler için değil, bireyler için de çok sık kullanılan ve oldukça yararlı bir analiz tekniğidir. SWOT analizi, bir işletmenin içindeki güçlü ve zayıf yönlerin yanı sıra dış ortamda bulunan ve iş kararlarını etkileyebilecek fırsatlar ve tehditlere genel bir bakıştır. SWOT analizi sayesinde işletme, hedeflerine ulaşmak için elverişli ve elverişsiz olan iç ve dış faktörlerin belirlenmesine imkan bulmaktadır. Böylelikler, karşılaşılabilecek temel zorlukları tahmin etmeye ve bunlar etrafında karar vermesi kolaylaşır. Öncelikle bu konu ile ilişkin temel kategorileri sizler

Kıyaslama (Benchmarking) Nedir?

Şirketlerin rekabet piyasasında performansını ve verimliliğini arttırmak için benzer iş yapan veya benzer iş süreçleri olan başarılı performansa sahip diğer şirketlerin, iş yapma tekniklerini incelemesi ve kendi teknikleriyle kıyaslayarak bu kıyaslama sonucunda elde ettiği bilgileri kendi şirketinde uygulamasına kıyaslama (benchmarking) denir. Kıyaslama (Benchmarking), şirketin bir alanda en iyisi olmak için hizmetlerini, uygulamalarını ve ürünlerini rakiplere veya alanının önde gelenleriyle birlikte değerlendirerek, şirketin kendini geliştirebileceği bir süreçtir. Bu süreç ile şirketler, iyileştirmeye açık alanlarını belirler ve iyileşme çalışmaları başlatırlar. Bu kıyaslamayı yapmada ki temel amaç şirketin üretimini ve karını artırmaktır. Kıyaslama (Benchmarking) uygulamasının temel amaçlarını şu şekilde sıralayabiliriz:       ●      İşletmenin amaç ve hedeflerinin belirlenmesine yardımcı olmak, ●      Belirlenen hedef ve amaçlara ulaşmak için en iyi yolu bulmak, ●      Şir