Ana içeriğe atla

OKR Nedir?

OKR " Hedef ve Kilit Sonuçlar" anlamına gelir. Ekipler ve bireyler tarafından ölçülebilir sonuçlarla zorlu, iddialı hedefler belirlemek için kullanılan işbirlikçi bir hedef belirleme metodolojisidir. OKR, ilerlemeyi nasıl takip edeceğiniz, uyum oluşturacağınız ve ölçülebilir hedefler etrafında katılımı nasıl teşvik edeceğinizdir. OKR olarak kısaltılan süreç, şirket, ekip ve kişisel hedefleri hiyerarşik bir şekilde istenen sonuçlara bağlar. 

İster ofis operasyonları, ister yazılım mühendisliği, kar amacı gütmeyen kuruluşlar veya daha fazlası hakkında olsun, OKR birçok şirket düzeyinde hedefler belirlemek için aynı şekilde çalışır. Ayrıca kişisel hedefler için çalışabilirler ve hatta üst düzey liderliğin onları kullanmadığı yerlerde işleri halletmek için bireyler tarafından kullanılabilirler.


Bir OKR üç temel bileşenden oluşur.

  1. Hedefler: Bir hedef, basitçe ulaşılacak uzun vadeli hedefin bir açıklamasıdır. Aynı zamanda motivasyon sağlarken üstlenilecek net bir yol belirler. Hedef, haritadaki bir varış noktasına benzetilebilir.

  2. Sonuçlar: Bir çalışanın belirlenen hedeflere ulaşma yolunda kaydettiği ilerlemeyi ölçer. Sonuç, kişinin hedefine ulaşmak için kat etmesi gereken mesafeye benzetilebilir.

  3. Girişimler: Girişimler, hedefe ulaşmak için yapılması gereken görevlerin ana hatlarını çizer. Hedef bir varış noktasıysa ve önemli bir sonuç kişinin kat etmesi gereken mesafe ise, bir girişim kişinin ulaşım araçlarını tanımlar.


OKR kullanmanın faydaları nelerdir?

OKR, netlik, gelişmiş iletişim ve kuruluş çapında tutarlı, şeffaf bir strateji dahil olmak üzere birçok fayda sağlar. 

  • OKR, tüm bir organizasyonun her katmandaki hedeflerini en üst düzey öncelikleri ve nihai amacı ile uyumlu hale getirmesi için bir yöntem sağlar.

  • OKR, ilgili taraflardan, üzerinde anlaşmaya varılan öncelikleri seçmek ve bunlara bağlı kalmak için bir düzeyde toplu taahhüt talep eder.

  • OKR, bir ekibin veya kuruluşun bir hedefe doğru ilerlemelerini takip etmesine ve taktikleri ne zaman değiştireceğini daha erken bilmesine olanak tanır.

  • OKR, ekiplerin işin ötesine uzanan hedefler belirlemesine ve önemli, anlamlı değişiklikler yapmasına olanak tanır.


Bugün, OKR Bankacılık, Medya, Telekom, Sigorta ve hatta Kamu Sektörü gibi diğer sektörlerdeki şirketlerde benimsendiğini görüyoruz. OKR çerçevesini kullanmadan önce, çözülmesi gereken sorun veya basitçe şirketin başarmayı umduğu ana hedef hakkında net bir anlayış olmalıdır. Kuruluşların çoğu için böyle bir hedef, anlaşılır, şeffaf ve ölçülebilir bir çalışma stratejisinin yürütülmesiyle ilgilidir. OKR uygulanmasını ve izlenmesini denetlemekle bir kişi görevlendirilmelidir. Bu kişinin  görevi, çerçeveyi kullanan herkesin eğitildiğinden, kararlı olduğundan ve sürekli rehberlik aldığından emin olmaktır. OKR bir çerçeveden daha fazlasıdır; insanların düşünme biçiminde ve yaptıkları görevleri nasıl ölçtüklerinde bir değişiklik içeren bir öğrenme eğrisidir. 


OKR yazarken kaçınılması gereken birkaç yaygın hata vardır:

  • Her Zamanki İşlerden Kaçının: OKR’ler, statükoyu korumanın ötesinde değişimi hedeflemelidir.

  • OKR’leri belirlerken her ekip üyesinin kendi OKR’leriyle uyumlu olmasına ve tam olarak anlamasına dikkat edin.

  • OKR’leri belirledikten sonra takip etmeyi ihmal etmemelisiniz.


OKR stratejisi, ulaşılabilir görünen seviyenin hemen ötesinde iddialı hedefler belirleme eylemi üzerine kuruludur. Hedefler, uzun vadede dikkate değer başarılar elde etmek için iyi bir temel sağlar.

Konu ilginizi çekiyor ve daha fazla bilgi almak istiyorsanız sizi Stratejik İşler Okulu seminerlerimize davet etmek isteriz.

Görüşmek üzere. İyi çalışmalar.


Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

CEO Gibi Stratejik Düşünmek

Strateji Süreci pek çok uluslararası ve ulusal firmada en alttan en üst kademeye kadar mümkün olduğunca çok çalışanın dahil edildiği bir yönetim aracı olarak başarı ile uygulanmakta, sürekli kendini güncellemekte ve uygulayanlara rekabetçi üstünlük sağlamaktadır. Son dönemde, buna yönelik artan bir trend izlenmektedir. Ülkemizde, 2023 hedeflerinden söz edebiliyoruz, sektörler ve kurumlar da bu hedefler doğrultusunda şekil alıyor ve yollarını belirliyorlar. Bu durum stratejik düşünebilmeyi ve değişimi beraberinde getiriyor ve gerekli kılıyor. Böylelikle strateji kavramının önemi gün geçtikçe artıyor. Nihayetinde gelişmelerin vazgeçilmez kıldığı rekabetçilikte üstün gelebilmenin yolu iyi bir stratejik plandan geçiyor. Ancak, resim herkes için aynı değil. Son dönemlerde pek çok girişimci ile konumlandırmaları ve farklılaşmaları, daha doğrusu bütünde iş modelleri üzerine çalışmalar gerçekleştirdik. Şaşırtıcı olan günümüzde pek çok girişimcinin, işin CEO’su olan kişilerin kendilerini farklı

SWOT / TOWS Analizi Nedir?

SWOT Analizi, Prof. George Albert Smith Jr. ve Prof. C. Roland Christiensen tarafından 1950’li yıllarda geliştirilen, bir işletmenin veya markanın pazarda veya rakiplerine karşı Güçlü (Strengths) ve Zayıf (Weaknesses) yönlerini belirlemekte, iç ve dış çevreden kaynaklanan Fırsat (Opportunities) ve Tehditleri (Threats) tespit etmek için kullanılan stratejik bir tekniktir. Aynı zamanda SWOT Analizi günümüzde sadece işletmeler için değil, bireyler için de çok sık kullanılan ve oldukça yararlı bir analiz tekniğidir. SWOT analizi, bir işletmenin içindeki güçlü ve zayıf yönlerin yanı sıra dış ortamda bulunan ve iş kararlarını etkileyebilecek fırsatlar ve tehditlere genel bir bakıştır. SWOT analizi sayesinde işletme, hedeflerine ulaşmak için elverişli ve elverişsiz olan iç ve dış faktörlerin belirlenmesine imkan bulmaktadır. Böylelikler, karşılaşılabilecek temel zorlukları tahmin etmeye ve bunlar etrafında karar vermesi kolaylaşır. Öncelikle bu konu ile ilişkin temel kategorileri sizler

Kıyaslama (Benchmarking) Nedir?

Şirketlerin rekabet piyasasında performansını ve verimliliğini arttırmak için benzer iş yapan veya benzer iş süreçleri olan başarılı performansa sahip diğer şirketlerin, iş yapma tekniklerini incelemesi ve kendi teknikleriyle kıyaslayarak bu kıyaslama sonucunda elde ettiği bilgileri kendi şirketinde uygulamasına kıyaslama (benchmarking) denir. Kıyaslama (Benchmarking), şirketin bir alanda en iyisi olmak için hizmetlerini, uygulamalarını ve ürünlerini rakiplere veya alanının önde gelenleriyle birlikte değerlendirerek, şirketin kendini geliştirebileceği bir süreçtir. Bu süreç ile şirketler, iyileştirmeye açık alanlarını belirler ve iyileşme çalışmaları başlatırlar. Bu kıyaslamayı yapmada ki temel amaç şirketin üretimini ve karını artırmaktır. Kıyaslama (Benchmarking) uygulamasının temel amaçlarını şu şekilde sıralayabiliriz:       ●      İşletmenin amaç ve hedeflerinin belirlenmesine yardımcı olmak, ●      Belirlenen hedef ve amaçlara ulaşmak için en iyi yolu bulmak, ●      Şir